Digitalt billed-id samler branchen

Med en ny kampagne, står 14 organisationer og virksomheder frem med ønsket om at sætte fokus på en bedre ID-kultur i Danmark. Vi skal blive bedre til at spørge og blive spurgt om alder ved køb af spil, alkohol eller tobak. En af vejene til en bedre ID-kultur er det digitale billed-id kaldet Smart ID.
Smart ID er et digitalt billed-id, der skal gøre det lettere at vise sin alder. Det er samtidig første skridt på vejen mod en kulturændring, der gør det langt mere acceptabelt at spørge om alder. Smart ID er udviklet af Danske Spil, der nu går sammen repræsentanter fra alle dele af branchen for at udbrede kendskabet til app’en og kickstarte debatten om håndhævelse af aldersgrænser.


Det er et langt, sejt træk at ændre kulturen og skabe en tradition for brug af billed-ID. Men Smart ID kan gøre det lettere. Smart ID er et supplement til anden billedlegitimation såsom pas og kørekort.

Smart ID kan downloades og bruges som legitimation nu.

Læs mere om Smart ID her