DRC bag ny kampagne: ”Støt restauranterne – gå ud og spis”

I en ny kampagne målrettet sociale medier opfodrer DRC danskerne til at sætte deres lid til restaurationerne og spise ude. Du kan være med til at dele det gode budskab.

Corona-epidemien har leveret et særdeles hårdt slag mod restaurationsbranchen. Nedlukningen i foråret, en sommersæson uden turister, arealbegrænsninger og skærpede lukketider - alt sammen har sat sine tydelige spor i branchen.

Som ekstra salt i såret har de mange restriktioner, der er blevet pålagt branchen, betydet, at mange danskere fortsat er påholdende med at gå ud at spise. Mange er enten bekymrede for smittesituationen eller vælger helt at udskyde fornøjelsen, fordi de umiddelbart ikke kan forene en god aften ude med mundbind og lukning kl. 22. Som situationen ser ud lige nu, kommer danskernes nyligt udbetalte, indefrosne feriepenge kun i ringe grad restauranterne til gode.

Derfor har brancheorganisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) taget initiativ til en kampagne, der skal inspirere danskerne til igen at opsøge de gode madoplevelser på landets restauranter og cafeer og dermed støtte en hårdtramt branche. Det sker under parolen ”Gå ud og spis”. Som Erhvervsministeren for nyligt har understreget, er det nemlig stadigt sikkert at spise ude, og restaurationerne arbejder hver dag for at skabe de tryggeste rammer for samværet og maden.

Det gode selskab lever – trods restriktioner

Hvis danskerne fortsætter med at udskyde eller helt fravælge restaurantbesøget, kan det have fatale økonomiske konsekvenser for branchen. Men i stedet for at male det dystre billede af situationen har DRC med kampagnen valgt at fokusere på sikkerheden og den gode madoplevelse:

”Vi ville gerne vise, at det stadigt er muligt at have en fantastisk aften på restaurant, selvom aftenen måske slutter lidt tidligere, end den plejer,” siger Torben Hoffmann Rosenstock, direktør i DRC, og fortsætter:

”De professionelle restaurationer er efterhånden 100-meter-mestre i restriktionerne. De véd, at trygheden er alfa-omega for, at gæsterne får en god oplevelse. Derfor gør de alt, hvad de kan for at skabe de optimale rammer for en fornøjelig aften. Så for danskerne er det bare om at komme ud, sætte sig til rette og nyde den gode mad og selskabet. Det er dét, vi gerne vil opfordre til.”

---

Du kan være med til at sprede det gode budskab ved at dele filmen på sociale medier. Her er link til:

Facebook
LinkedIn
Instagram

Hashtag til kampagnen:
#gåudogspis
#støtrestaurationsbranchen

Filmen er lavet i støtte til alle restaurationer i Danmark og på vegne af DRC’s 1.500 medlemmer. De deltagende restauratører i videoen – som også er ambassadører for kampagnen - er:
Gorm’s Pizza (kok og restauratør Gorm Wisweh), Madklubben (restauratør Anders Aagaard), Dining Six, Letz Sushi, Tholstrup, Grillen Group samt Evald Brasserie og Cafe.

Kampagnevideoen er sponsoreret at DRC’s samarbejdspartnere Söderberg & Partners, FPR forsikringsmægler, Verifone, Swedbank, Planday, De Forende Dampvaskerier og Kosan Gas. DRC er ekstremt taknemmelig for vores samarbejdspartneres håndsrækning - vi kan ikke takke dem nok for denne mulighed for at styrke vores branche.