DRC: Digitalt coronapas skal bredes ud, så større arrangementer kan åbnes tidligere

I dagens udgave af Børsen går DRC og 15 andre aktører i oplevelsesindustrien sammen med et fælles budskab til regeringen. Læs hele indlægget herunder.

 

Af Torben E. Hoffmann Rosenstock, Danske Restauranter og Caféer, Jakob Brandt, SMV Danmark, Lars Ramme Nielsen, Dansk Erhverv, Esben Marcher, Dansk Live, Jens Munk Ebbesen, Landbrug & Fødevarer, Carsten Suhrke, VSOD, Kirsten Munch Andersen, Horesta, Claus Thomsen, Divisionsforeningen, Søren Kragelund, Forening for Forlystelsesparker, PH Jakobsen, Brancheforeningen af musik- og underholdningsbureauer, Jacob K. Clasen, Danske Rederier, Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening, Leif Nielsen, Dansk Industri Fødevarer, Sune K. Jensen, Dansk Industri, Jens Müller, Danske Destinationer, og Niels Hald, Bryggeriforeningen.

Kære regering.

Tak for jeres velvilje i forhold til at indføre et digitalt coronapas, der giver dokumentation for, at borgere er coronafri. Det er vigtigt, at et sådan pas ikke kun målrettes rejser, men også mod, at vigtige brancher i oplevelsesindustrien åbnes tidligere for smittefrie borgere, end det ellers ville være tilfældet – hvilket giver andre brancher et styrket økonomisk grundlag at åbne på.

Det digitale coronapas bør rumme oplysninger om 1) dato for vaccination, 2) dato for negativ test samt 3) dato for senest påvist coronasmitte, og dermed dokumentation for antistoffer i blodet.

Med en tredelt løsning kan alle borgere drage nytte af et coronapas - også de gravide, ammende, unge under 16 år samt borgere, som ikke kan eller ønsker at lade sig vaccinere. Det digitale coronapas vil være et certifikat, der dokumenterer den information, som sundhedsvæsenet allerede er i besiddelse af.

I det digitale coronapas er oplysningerne blot samlet i en digital og valideret løsning. I tilknytning til coronapasset bør der være sanktionering, der har en præventiv virkning i forhold til bedrageri. Et digitalt coronapas er et vigtigt redskab i et genåbnet samfund. Og hvor oplevelsesindustrien og alle dens leverandører igen kan bidrage til vækst, omsætning og arbejdspladser.

Det er vigtigt, at et digitalt coronapas i videst muligt omfang udformes i et format, der er internationalt anerkendt, så det kan benyttes både i og uden for Danmark.

Udarbejdelse af et digitalt coronapas må naturligvis ikke forsinke genåbningen. Hvis smittetal eller andre faktorer giver mulighed for genåbning, bør det ske, uden at fremkomsten af coronapasset afventes.

Ligeledes skal det sikres, at et digitalt coronapas ikke er anledning til at fjerne det økonomiske sikkerhedsnet under virksomhederne, før forretningen kan køre forsvarligt. Og selvfølgelig bør brugen af coronapasset afvikles, når omstændighederne tillader dette.

Læs indlægget på borsen.dk (bag betalingsmur)