Har du styr på jeres fødevarer-markedsføring?

Ifølge regeringens udspil til nyt fødevareforlig skal Fødevarestyrelsen styrke indsatsen imod virksomheders ulovlige markedsføring af fødevarer.

Regeringen har netop givet udspil til et nyt fødevareforlig, som samtlige folketingspartier bakker op om. De er nemlig alle enige om, at Fødevarestyrelsen skal være mere proaktive i deres håndhævelse af reglerne for markedsføring af fødevarer. Helt konkret betyder det, at Fødevarestyrelsen på de sociale medier skal blande sig direkte i debatter omhandlende fødevarer, sundhed og ernæring.

Derudover fremgår det af regeringens udspil, at de fødevarevirksomheder, der bevidst forsøger at vildlede forbrugeren, må forvente flere kontrolbesøg af Fødevarestyrelsen. Såfremt styrelsen under kontrolbesøget opdager, at der anvendes ulovlig markedsføring, bliver virksomheden pålagt en bøde.

Markedsføring af fødevarer må ikke være vildledende, og derfor er det vigtigt at være påpasselig ved brugen af diverse anprisninger om sundhed og ernæring.

Nedenfor ses eksempler på vildledende markedsføring, opstillet af Fødevarestyrelsen:

  • Hvis man kalder en kage for "kanelkage", og der ikke er kanel i.
  • Hvis et produkt fx mærkes med et flag, og produktet ikke kommer fra det pågældende land.
  • Hvis man anpriser et produkt som frisk, og det har en holdbarhed på flere uger.
  • "Gammeldags" må som udgangspunkt bruges, når der er anvendt en gammel opskrift eller fremstillingsmetode, som helt eller delvis er forladt i moderne produktion.

Du kan læse mere om vildledende markedsføring her og læse hele Fødevareforliget her.