Praktiske tips til genåbningen af din restauration

Når restauranter og caféer fra i dag kan slå dørene op for service efter de sidste to måneders nedlukning, sker det efter en række fælles restriktioner og retningslinjer. Alligevel er der rent praktisk mange forskellige måder at gå til genåbningen på.

De længe ventede retningslinjer for genåbning og ansvarlig indretning af restauranter og caféer blev offentliggjort i sidste uge. Særligt glædeligt var det, at der er givet dispensation til branchen så kvadratmeterkravet nu er nede på 2 m2 pr. person.

DRC har samlet et overblik over de væsentligste krav i retningslinjerne, som du kan se HER.

Dog opstår der spørgsmål, når det kommer til de mere lavpraktiske forberedelser. Her er der ikke deciderede retningslinjer, men DRC har spurgt formand Jacob Niebuhr og Dorthe Witting, Head of HR hos MASH, om hvordan de konkret har forberedt sig til åbningen af deres tre restauranter i Silkeborg.

Helt praktisk:

  • De hænger afstandsplakaten fra Sundhedsstyrelsen op de steder, de tænker der kan opstå kø (reception, bar & toiletter). Derudover vil personalet opfordre gæsterne til afstand, hvis de står for tæt.
  • Den medarbejderrettet plakat hænger også i relevante områder.
  • Borde, stole og menukortet bliver rengjort/desinficeret mellem hvert hold gæster.
  • Der er håndsprit ved alle indgange samt på bordene til gæster. Desuden finder personalet sprit på samtlige tjenerstationer, kafferum, og køkkensektioner.
  • Salt & peber er fjernet fra bordene og udleveres, hvis gæsterne har brug for dem (sprittes herefter af).
  • Musikken er justeret så gæsterne ikke skal tale så højt og dermed øge risikoen for dråbesmitte.
  • Sidst har de i Silkeborg brugt layout fra Sundhedsstyrelsens afstandsplakat og lavet deres egen plakat, hvor de markerer max antal gæster, de må have i den enkelte restaurant. Vedhæftet finder du en version, du selv kan udfylde og hænge op i din(e) restauration(er).

Hos Evald - Brasserie & Café i Silkeborg har de derudover ansat ekstra ungarbejdere, som går under navnet ”hygiejne helte”. Deres primære opgave er at desinficere imellem gæstebesøg, hvor alt ved og på et bord bliver rengjort og desinficeret. De har udarbejdet en "tjekliste" for at sikre, at alt bliver rengjort hver gang. Jyllandsposten har udarbejdet en artikel om de nye helte HER (kræver login).

Tilpasning til den nye virkelighed allerede i bookingbekræftelsen

For at forventningsafstemme og informere gæsterne på forhånd har de på Evald – Brasserie & Cafe i Silkeborg også tilføjet en kort Covid-19 info i deres bookingbekræftelse, fortæller Jacob Niebuhr:

  • Frem til fase 3 af genåbningen d. 8. juni er det desværre ikke muligt at booke bord til mere end 10 personer.
  • Da vi står overfor en ny virkelighed med øget rengøring mellem gæster og alle kontaktflader, laver vi et forsøg i aftentimerne med en ny stilling som vi kalder "hygiejne helt". Denne medarbejder er ikke en del af vores normale normering, men er der alene for at vi kan sikre, at alle retningslinjer bliver overholdt. Derfor opkræver vi et lille gebyr på 10 kr. pr. gæst til at dække lønnen.
  • Personer der har symptomer på COVID-19, bør isolere sig i hjemmet.
  • Vi skal lukke senest kl. 24.00, udskænkning stopper 30 minutter før.
  • Det anbefales at man fortrinsvist forholder sig siddende.

Har du foretaget andre valg, kreative foranstaltninger eller har du gode svar på de lavpraktiske spørgsmål så send dem endelig til DRC HER.