Take away: Fra sekundær til central indtægtskilde

Et stigende antal restauratører har under pandemien benyttet sig af onlinesalg – særligt i nedlukningsperioderne, hvor inhouse-gæster har været en umulighed. DRC har talt med Eventkokken og Madklubben, hvor take away er gået fra at være en sekundær indtægtskilde til en integreret og vigtig del af forretningen.

Skrevet af Signe Walther Mørck

Restriktioner og begrænsninger har i det forgangne år vendt op og ned på restaurationsbranchen, der er udfordret økonomisk - blandt andet på grund af begrænsede lukketider, afstandskrav og forsamlingsforbud, for ikke at nævne den gældende nedlukning af hele Danmark.

Spise- og serveringssteder står i dag mennesketomme, og restauratører, der normalvis lever af inhouse-gæster og større selskaber, har været nødsaget til at forholde sig til den nye virkelighed, hvor efterspørgslen på kulinariske oplevelser foregår digitalt.

For mens pandemien og nedlukningen har mindsket gennemsnitsdanskerens mest populære internetkøb i form af biograf, koncert- og teaterbilletter, er onlinesalget af fastfood og færdigmad fra restauranter i mellemtiden blevet boostet. Siden COVID-19-nedlukningen i marts 2020 har hver anden dansker nemlig benyttet sig af take away, skriver Danmarks Statistik.

DRC undersøger medlemmers salg af take away

Tendensen – den stigende efterspørgsel på take away – opleves også blandt DRC’s medlemmer. Det viser en spørgeskemaundersøgelse om take away med over 150 deltagere, som DRC foretog i august 2020.

Her svarede knap halvdelen, 45 procent, at de havde oplevet en stigning i salget af take away, mens over en fjerdedel, 27 procent, svarede, at de vil satse mere på take away i fremtiden.

Men hvor stor en stigning i salget af take away oplevede DRC-medlemmerne under første bølge af Covid-19? Det ser ud til at variere meget og afhænger af den enkelte restauratør.

For eksempel viser undersøgelsen, at 22 procent oplevede en mindre stigning på 0-10 procent, 24 procent oplevede en stigning på 10-20 procent, mens 18 procent oplevede en betydelig stigning i salget af take away på 20-40 procent.

Med sin omsætning på take away har indehaver af Eventkokken, Thomas Leander Lillerøj, formået at beholde alle sine ansatte under epidemien uden brug af kompensationspakker.

 

Eventkokken omstiller drift og satser på onlinesalg

Hos Eventkokken i udkanten af Esbjerg lever man normalvis af diner transportable samt selskaber i huset. Men siden Danmark lukkede ned første gang, har indehaver og restauratør, Thomas Leander Lillerøj, forsøgt at udnytte potentialet i onlinesalg, da mange aktiviteter, han normalt lever af, ikke er mulige at gennemføre.

“I dag sælger vi take away i form af traditionelle, klassiske hverdagsretter lavet på kvalitetsråvarer mandag til lørdag. Dækningsbidraget er ikke så godt som normalt, men vi har formået at beholde alle vores ansatte, som består af to kokke, min kone og jeg selv, uden at benytte os af hjælpepakker”, fortæller Thomas Leander Lillerøj, der gennem opslag på Facebook og Instagram markedsfører Eventkokkens aktuelle tilbud.

Salg af færdigretter er dog langt fra det eneste tiltag, Eventkokken har iværksat for at holde forretningen kørende. Man har blandt andet også udnyttet den aktuelle sæson-efterspørgsel og solgt ud af vinlageret.

“I julen solgte vi chokoladetrøfler af højeste kvalitet og store polynesiske vaniljestænger på 11 gram. Dem har vi solgt 1,5 kilo af til en stykpris på 130 kroner. Så det er ganske fint. Vi går efter kvalitet frem for kvantitet”, siger Thomas Leander Lillerøj.

Madklubben åbner specialdesignet take away outlet

Inden corona var take away noget, som fyldte ganske lidt hos Madklubben, der ligesom mange andre restauratører levede af inhouse-gæster som primær indtægtskilde. Siden marts sidste år har det billede dog ændret sig markant, fortæller restauratør og indehaver af Madklubben, Anders Aagaard.

“Vi har åbnet et specialdesignet take away outlet i forlængelse af vores travleste restaurant på Vesterbro. Og det er egentlig et ret godt billede på, hvordan take away på rekordtid er blevet et vigtigt forretningsben i Madklubben”, forklarer Anders Aagaard, der vurderer, at efterspørgslen på take away er kommet for at blive.

“Hvis vi kan hjælpe vores gæster med at sikre familiefreden og en presset hverdagsaften, ved at vi anretter vores mad i brune æsker i stedet for på kongeligt porcelæn, så er vi kun lykkelige”, siger han.

“I Madklubben har vi aldrig været for fine til at imødekomme vores gæsters behov. Og jeg er overbevist om, at behovet for lækre take away oplevelser kun vil stige de kommende år".

Når man som gæst ikke kan besøge Madklubbens restauranter i disse dage, er der stadig en omfattende take away-menu at gå på opdagelse i.

 

Noget tyder da også på, at efterspørgslen på take away vil fortsætte med at stige. Ifølge Berlingske er salg af take away gennem de seneste ti år mere end fordoblet, mens den årlige omsætning er gået fra to til fire milliarder kroner.

Sælger du som restauratør take away – eller overvejer du at gøre det – kan du med fordel læse Carlsbergs analyse “Take away sælger som aldrig før”, der kigger ind i interessant data fra Google, som kan bruges til at aflure, hvordan din restauration kan byde ind i take away-landskabet.