Vælg en side

BRANCHENS EGEN GRUNDUDDANNELSE

danish hospitality diploma
Forside » Uddannelse » DANISH HOSPITALITY DIPLOMA – BRANCHENS EGEN GRUNDUDDANNELSE

Styrk DINE MEDARBEJDERES KOMPETENCER

Vil du opbygge dine medarbejderes basiskompetencer? Nu er muligheden for at tage en branchespecifik uddannelse, som vil danne et solidt grundlag og supplerer virksomhedens egen interne træning. Grunduddannelsen er blevet til i et bredt samarbejde mellem virksomheder, medarbejdere, erhvervsskoler og DRC. Forløbet er målrettet medarbejdere med ingen eller kort brancheerfaring og formålet er at styrke deltagernes basale kompetencer indenfor hospitality. Uddannelsen skal også styrke deltagernes viden og indsigt i bæredygtighed og et godt arbejdsmiljø. Og der bliver lagt vægt på medarbejderens medansvar for at skabe en ordentlig arbejdsplads, være en god kollega og de værter, som kan skabe de bedste gæsteoplevelse. Undervejs i forløbet vil der være en teambuilding- event og uddannelsen afsluttes med en mundtlig eksamen.

Kort om uddannelsen

Med Danish Hospitality Diploma får dine medarbejdere muligheden for at tage en kort, branchespecifik uddannelse, som vil danne et solidt grundlag for deres faglige udvikling og supplere virksomhedens egne interne træning. Forløbet er målrettet medarbejdere med ingen eller kort brancheerfaring, og formålet er at styrke deltagernes basale kompetencer indenfor hospitality. Det gælder alt fra fødevarehygiejne og råvarekendskab til nøgletal, salg- og servicefærdigheder. Uddannelsen lægger vægt på medarbejderens eget ansvar for at skabe en ordentlig arbejdsplads, være en god kollega og vært - alt sammen set i lyset af at skabe den bedst tænkelige gæsteoplevelse.

OBS: Uddannelsen kan tages på dansk og engelsk.

Både som ejer af flere restauranter og som formand for DRC er uddannelse én af mine allervigtigste prioriteringer. Gennem uddannelse kan vi løfte servicen i branchen, gøre den mere bæredygtig og samtidig sikre, at medarbejderne opnår bedre trivsel og ser en attraktiv karriere i branchen. Alle har ret til og brug for læring og opkvalificering.

Jacob Niebuhr, én af initiativtagerne til uddannelsen og næstformand for DRC.

Uddannelsens forløb og varighed

To gange årligt opstartes uddannelseshold á min. 15 deltagere på tre forskellige uddannelsessteder i landet – et i København, et i Roskilde og et i Aalborg (se herunder).

Det faglige forløb består af ti faglige moduler - hver af 2-3 dages varighed. Udover det fast planlagte faglige pensum vil deltagerne undervejs møde spændende gæstelærere og komme på virksomhedsbesøg. Se beskrivelsen af hvert modul under 'Uddannelsens indhold og moduler'.

Uddannelsen afsluttes med en mundtlig gruppeeksamen.

Download one-pager om uddannelsen på dansk.

Download one-pager om uddannelsen på engelsk. 

Tankerne bag

Danish Hospitality Diploma er blevet til i et bredt samarbejde mellem virksomheder, medarbejdere, erhvervsskoler og Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC). Formålet har været at skabe en kort og lettilgængelig grunduddannelse, som giver deltagerne en bred faglig fundering og samtidig inspirerer dem i deres daglige arbejde. I linje med dette har vi tilføjet lidt ekstra krydderi til uddannelsen med eksterne gæstelærer fra hele gastro- og hospitality-Danmark samt flere spændende virksomhedsbesøg.

 

Danish Hospitality Diploma - restaurationsbranchens egen grunduddannelse

Hotel- og Restaurantskolen & ZBC Roskilde/Slagelse

(Rul længere ned for at se moduloversigten for TECHCOLLEGE Aalborg)

Modul 1 - Service og værtskab på hotel og restaurant (47693)

På dette modul bliver det konkret med gæsten i centrum. Hele vejen rundt og i overensstemmelse med virksomhedens værdier og kultur.

2 dages varighed

Modul 2 - Råvarer  (48826)

Viden om de mest anvendte råvarer og vurderer kvalitet, økologi, næring m.v. God basisviden overfor gæsterne, så medarbejderen ved, hvad og hvordan maden er fremstillet.

2 dages varighed

Modul 3 - Kommunikation og konflikthåndtering (44853)

Viden om kommunikation og samtaleteknik, så medarbejderen får bedre forståelse for andres situation og kan håndtere konflikter i forhold til kunder og kolleger på en god måde.

3 dages varighed

Modul 4 - Arbejdsmiljø  (48049)

Medarbejderen kan efter modulet medvirke aktivt til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø ifm. fx APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. og i det daglige arbejde med arbejdsmiljø.

2 dages varighed

Modul 5 - Kulturforståelse og gæstebetjening (46862)

Ved hjælp af kommunikationsforståelse og kendskab til kulturskikke, omgangsformer og normer lærer medarbejderen at levere gæsteservice, forplejning og andre ydelser, der er imødekommende over for internationale gæsters særlige behov og ønsker.

2 dages varighed

Modul 6 - Bæredygtighed i værtskab, service og oplevelser (49844)

Efter modulet kan medarbejderen anvende viden om bæredygtig udvikling og grøn omstilling i hotel-og restaurantvirksomhed. Endvidere kan medarbejderen kommunikere og gæsteforklare om hotellets/restaurantens bæredygtige profil og løsninger til gæster.

2 dages varighed

Modul 7 - Fødevarehygiejne og egenkontrol (45818)

Viden om principper for egenkontrol og gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne og arbejder med risikoanalyser og påpeger kritiske punkter.

3 dages varighed

Modul 8 - Servering af vin (42912)

Basisviden vedr. vine, så medarbejderen kompetent kan bidrage med valg af vine. Uddannelsen giver kompetence til at gæstebetjene om valg af vine til bestemte retter samt om vinens sensoriske karakteristika samt at åbne og servere vine korrekt.

3 dages varighed

Modul 9 - Servering af øl, drinks og alkoholfrie drikke (43733)

Deltagerne får en mulighed for at påvirke valg af drikkevarer på både menukortet og til deres gæster.

2 dages varighed

Modul 10 - Økonomi  (Kalkulation i køkkenet 48822)

Deltagerne får indblik i, hvor der tjenes penge og hvordan produkter prissættes m.v. Hvad har indflydelse på virksomhedens nøgletal og hvad betyder spild, øget salg, værdi af varelager etc.

Eksamen

En mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt oplæg.

TECHCOLLEGE Aalborg

Modul 1 - Gæsteoplevelser
På dette modul bliver det mere konkret med gæsten i centrum. Hele vejen rundt og i overensstemmelse med virksomhedens værdier og kultur.

Modul 2 - Bæredygtighed på hotel og restaurant
Deltagerne får indsigt i, hvordan sammenhængen mellem ressourceforbrug og miljøbelastning kobles på virksomhedens samlede økonomi og målsætninger. 

Modul 3 - Fødevarehygiejne og egenkontrol
Deltagerne får viden om principper for egenkontrol og gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne og arbejder med risikoanalyser og påpeger kritiske punkter.

Modul 4 - Råvarer
Viden om de mest anvendte råvarer. Vi vurderer kvalitet, økologi, næring m.v. God basisviden overfor gæsterne, så medarbejderen ved, hvad og hvordan maden er fremstillet. 

Modul 5 - Vine
Basisviden vedr. vine, så deltagerne kompetent kan bidrage med valg af vine. 

Modul 6 - Øl, drinks og alkoholfrie drikke
Deltagerne får en mulighed for at påvirke valg af drikkevarer på både menukortet og til deres gæster. 

Modul 7 - Økonomi
Deltagerne får indblik i, hvor der tjenes penge og hvordan produkter prissættes m.v. Hvad har indflydelse på virksomhedens nøgletal og hvad betyder spild, øget salg, værdi af varelager etc.?

Modul 8 - Dig som vært – Kommunikation og service.
Der arbejdes også med service i verdensklasse, så gæsten føler sig unik og velkommen. Deltagerne får værktøjer til at håndtere vrede, utilfredse eller berusede gæster.

Modul 9 - Salg og service
På dette trin i uddannelsen lærer deltagerne at bruge anerkendende kommunikation til at fremme salg og service. Derudover lærer deltagerne forskellige salgs- og servicemetoder samtidigt med, at de lærer at medvirke til simpel markedsføring af virksomheden.

Gruppeeksamen
Uddannelsen afsluttes med en uformel gruppeeksamen på baggrund af et skriftligt oplæg, hvor deltagere får mulighed for at vise den viden og de kompetencer, de har erhvervet sig i løbet af uddannelsesforløbet. Læs mere her

 

 

TechCollege Aalborg

Prisen pr. deltager for hele forløbet er  2.268 kr. og 12.721,75 kr., hvis deltageren i forvejen har en videregående uddannelse (AMU-regler).

Hotel- og Restaurantskolen / ZBC Slagelse/Roskilde

Prisen pr. deltager for hele forløbet er 2.944 kr. (Kursister med en videregående uddannelse skal betale fuld pris.)

Hotel- og Restaurantskolen tilbyder også uddannelsen på engelsk, hvor prisen pr. deltager er 3072 kr. 

Grunduddannelse i Hospitality - Engelsk (hrs.dk) 

 

Der kan søges VEU-godtgørelse og befordringsgodtgørelse i forbindelse med uddannelsen. Satsen for VEU-godtgørelse svarer til dagpengesatsen.

I 2022 er satsen for VEU-godtgørelse 120,70 kr. pr. time (4.466 kr. pr. uge).

Satsen for befordringstilskud i 2022 er 0,99 kr. pr. kilometer.

Deltagerne skal modtage løn under uddannelsen. 

Uddannelsen udbydes af erhvervsskolerne herunder. Tag direkte kontakt til den pågældende skole, hvis du vil tilmelde medarbejdere eller har spørgsmål til indhold, priser, godtgørelse mm.

ZBC Slagelse/Roskilde
ZBC Slagelse, kokke-og tjenerskolen
Signe Brink Jensen, kursussekretær
Tlf. +45 31 93 56 37  sije@zbc.dk 

ZBC Roskilde Slagteriskole
Lene Bødker, uddannelsessekretær
Tlf. +45 41 72 10 91  lnb@zbc.dk

Hotel- og Restaurantskolen (HRS)
Connie H. Lyholmer, kursusadministrator
Tlf. +45 25 14 23 12  chl@hrs.dk

TechCollege Aalborg
Jannie Ringgaard, uddannelseskonsulent
Tlf. +45 25 26 67 16 jari@techcollege.dk

Uddannelsen udbydes af erhvervsskolerne herunder i efteråret 2022. se skemaer og tidsplaner herunder.

Hotel- og Restaurantskolen (HRS) (dansk)
Hotel- og Restaurantskolen (HRS) (engelsk)
ZBC Slagelse/Roskilde
TECHCOLLEGE Aalborg

Fire skoler tilbyder DHD-uddannelsen