Vælg en side

8 ud af 10 danskere forventer, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad

4. november, 2022Bæredygtighed // Fødevarer

 

Danskerne vil have mere bæredygtighed på menukortet på landets restauranter og caféer, og de er villige til at betale ekstra for at nå dertil. Det viser en ny undersøgelse fra Arla Pro, hvor 8 ud af 10 svarer, at de forventer, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. For 4 ud af 10 danskere betyder det endda, at de er villige til at betale ekstra.

Danmarks klimaaftryk var blandt de helt store emner i årets valgkamp. Og det er ikke kun politikerne, der har holdninger til, hvordan vi opnår et mere bæredygtigt Danmark. Det gælder også forbrugerne.

8 ud af 10 danskere forventer nemlig, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. Det viser en undersøgelse fra Arla Pro, som leverer mejeriprodukter til storkøkkener over hele landet. Derudover svarer 4 ud af 10 danskere, at de er villige til at betale ekstra for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig.

En tredjedel forventer grønne retter på menukortet

Det kan faktisk vise sig at være en fordel for restauranterne at indtænke bæredygtige initiativer i deres processer. Undersøgelsen fra Arla Pro viser nemlig, at danskerne er selektive i deres udvælgelse af restauranter, og at der er særlige parametre, som restauranterne vælges til eller fra på.
6 ud af 10 danskere svarer i undersøgelsen, at det har betydning for deres valg af restaurant, at stedet bruger lokale råvarer, og at de prioriterer at mindske madspild, mens halvdelen af de adspurgte svarer, at det betyder noget, at restauranten bruger økologiske råvarer.

Derudover viser undersøgelsen, at restauranter og caféer faktisk kan gå glip af hver tredje kunde, hvis de ikke har vegetarretter på menuen. De stigende kødpriser spiller ind her og er med til at presse kantiner og restauranter ud i at tænke i mere grønne og klimavenlige retter. På den måde imødekommer de endnu hurtigere forbrugernes forventninger, mens de sparer penge.

Der en lang række andre tiltag, store som små, som restauranterne kan prøve kræfter med. Det kan fx være at have en ekstra vegetarret på menuen eller at anskaffe bæredygtig takeaway-emballage, så gæsterne eller medarbejderne kan tage rester med hjem.
For branchen er det en oplagt mulighed for at udnytte den interesse, som gæsterne viser, til at skabe en mere bæredygtig fødevarebranche. Det taler ind i branchens innovative og nysgerrige tilgang til bæredygtighed og de grønne retter.

Om undersøgelsen

Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-65-årige danskere indsamlet via Epinion i perioden 4. februar – 17. februar 2022. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Nøgletal fra undersøgelsen:

  • 83 procent af danskerne forventer i meget høj, høj eller nogen grad, at danske restauranter og caféer gør en indsats for at levere bæredygtig mad, fx ved at affaldssortere, mindske sit madspild, bruge sæsonens råvarer mv.
  • 41 procent af danskerne er villige til at betale mere for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig
  • 60 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger lokale råvarer
  • 50 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger økologiske råvarer
  • 30 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet har vegetariske retter
  • 63 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet gør noget aktivt for at mindske sit madspild

 

For mere information, kontakt venligst:
Carina Østergaard, PR-Manager
Arla Danmark Mail: caoes@arlafoods.com
Telefon: 91 31 16 01

Vil du vide mere om

vores arbejde?