Vælg en side

ESG / den bæredygtige restaurant

Indkøb efter mærker
Forside » ESG » Den bæredygtige restaurant » Indkøb efter mærker

Hvorfor er det relevant?

Valget af mærkeordninger kan have en betydning for, hvor meget og hvilken form for bæredygtighed, du indtænker i dit indkøb og opbygning af menuen. Derfor kan du betragte brugen af mærkeordninger som et værktøj i din indkøbsplanlægning og strategi til at lave mere bæredygtige menuer. Du kan hente inspiration og vejledning til at udvælge relevante og anerkendte mærkeordninger til din indkøbsplan i vores mærkematerialer, som ses herunder.

Restaurationsbranchens mærkekatalog

Dette mærkekatalog samler de mærker, certificeringer og standarder (i dette katalog kaldet ”mærkeordninger” eller blot ”mærker”) som Restaurationsbranchen kan bruge til at arbejde frivilligt med bæredygtighed.

billede af mærkekatalog forside

Brug af mærker i dit indkøb

Du får her en kortfattet oversigt og de mest relevante og troværdige mærker, som kan bidrage til at indkøbet bliver mere bæredygtigt og dokumenteret.
Den gengiver samme mærketavler som i DRC’s Mærke-poster (ses nedenfor) men med udvidet information om indkøbskategorierne og mærketemaerne.

Mærker til dit indkøb

Mærkeplakaten giver et hurtigt overblik over de samme mærker, som Mærkekataloget går i dybden med. Posteren gør det muligt for dig at vælge mærker efter indkøbskategorier og den kan hænges op på kontoret for inspiration til indkøbet.

Mærkeordningerne kan opdeles i 3 grupper

DE "OFFICIELLE" MÆRKER
Hvor der er opbakning fra myndigheder og evt. Lovgivning

DE "PRIVAT ANERKENDTE" MÆRKER
Hvor der står anerkendte uafhængige parter bag

MÆRKER LAVET AF BRANCHER OG VIRKSOMHEDER
Som kan være mere eller mindre ”hjemmelavede” uden bred opbakning i samfundet, uden reel uafhængig kontrol og ikke er baseret på anerkendte og solide kriterier.

De mange virksomheds- og branchemærker bidrager til forvirring blandt kunder og forbrugere og kan medføre vildledning. Derfor er et væsentligt formål med DRC’s mærkekatalog at give anbefaling til de mest troværdige og relevante mærkeordninger til indkøb af fødevarer og andre produkter i branchen.

eksempler PÅ branchens vigtigste mærker

Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke er en oplagt måde at signalere til medarbejdere og gæster, at I har taget et bevidst valgt om at fremme økologien – også selvom I måske har et godt stykke til guldmærket. Start med at se en introduktion til reglerne om brugen af Det Økologiske Spisemærke her og få hjælp til at komme i gang. Du kan også deltage på et webinar med introduktion til spisemærket, som Fødevarestyrelsen jævnligt afholder.

 

Dyrenes Beskyttelses

Dyrenes Beskyttelses er en god ”Guide til god dyrevelfærd”. Her kan du læse, hvilke krav der stilles, for at en fødevare kan få mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.

Fairtrade

Fairtrade bidrager til bedre sociale levevilkår for arbejdere i landbrugsproduktioner for fx kaffe, kakao eller bananer. Fairtrade lavet et interaktivt risikokort. Kortet identificerer og visualiserer de største menneskerettigheds- og miljørisici, der findes i de sektorer, hvor
Fairtrade arbejder. Det er blandt andet baseret på råvarekategorier og geografi og omfatter i øjeblikket kaffe, kakao, bananer, vindruer og honning. Flere kategorier som fx frugt, grøntsager, te, krydderier og nødder er dog ved at blive tilføjet. Du finder Fairtrade’s interaktive risikokort her.