Vælg en side

Ansvarlighed

Indretning - møbler, tekstiler, rengøring og blomster
Forside » ESG » Indretning

Hvorfor er INDRETNING relevant at kigge nærmere på?

Der er mange muligheder for at arbejde med bæredygtighed og mange valg, vi som restauratører skal træffe. Og selvom indretning og interiør måske ikke altid er top of mind ift. overvejelser om bæredygtighed, så er det også områder, hvor vi kan gøre en forskel.

Møbler

I den europæiske møbelbranche estimeres det, at vi årligt skaffer os af med 10 millioner ton møbler. Heraf sendes 80-90% af møblerne til forbrænding eller deponi, mens kun omkring 10% genanvendes. En meget lille andel sættes i stand eller genbruges (jf. kapitlet om emballage for forskellen på genbrug og genanvendelse).
Vi skal sikre, at de ting vi køber, ikke medvirker til at udtømme klodens ressourcer, og når det gælder møbler, er en ny afskovningsforordning særlig aktuel.

EU har således netop aftalt nye regler, der vil forbyde import af produkter, som er forbundet med skovrydning. Det gælder produkter som palmeolie, kvæg, kaffe, kakao, soja samt en række afledte produkter som møbler og chokolade. Aftalen skal nu formelt vedtages af EU-parlamentet og Ministerrådet, før de nye regler kan træde i kraft (Jf. TMI, Træ- og Møbelindustrien). Den nye afskovningsforordning skal sikre, at europæisk forbrug ikke fører til global afskovning, og den erstatter samt skærper de nuværende regler for træ.

En oplagt måde at undgå afskovning er ved at erstatte brug-og-smid-væk-kulturen af vores møbler med cirkulær tænkning i form af genbrug og genanvendelse.

Sådan kommer du i gang med møbler

Forsøg så vidt muligt at erstatte brug-og-smid-væk kulturen med genbrug og cirkulær tænkning.

Skal du skifte møbler, så forsøg at sælge de gamle eller giv det væk til nogen, der kan bruge det – fx via donationsnetværket.

Køber du nyt, så gå efter inventar af høj kvalitet og lang levetid.

Gå efter møbler der er produceret af genanvendte materialer som fx plastaffald.

Kig også efter varer af rene materialer, som kan sættes i cirkulation, så længe materialerne kan holde til det, såsom møbler certificeret med Svanen, EU-blomsten og FSC.

Svanemærket stiller netop krav til møbler om et cirkulært design, der fremmer muligheden for reparation, recirkulering og brug af genanvendte og/eller fornybare materialer. Fx er der krav om, at det skal være let at skaffe reservedele, og at produkterne nemt skal kunne demonteres. Endvidere er der skrappe krav til hvilke kemikalier, der må anvendes i produktionen, emissionskrav til fx fyldmaterialer og lim, og krav om certificeret og sporbare træråvarer. Du kan læse mere om Svanemærkets krav til møbler her.

Køber du møbler, der indeholder træ, så sørg for at det er FSC certificeret. FSC er en global certificering til ansvarlig skovdrift, der sikrer at der ikke fældes mere træ end skoven kan nå at reproducere. Samtidig er der fokus på, at dyr og planteliv beskyttes og ansatte i skoven får fair løn, ordentligt sikkerhedsudstyr og uddannelse. Ordningen bakkes op NGO’er som WWF og Verdens Skove. Du kan læse mere om FSC her.

Leverandørliste - møbler

Eksempler på leverandører af løsninger.

Holmris BB
HOLMRIS B8 har siden 2015 specialiseret sig i at genbruge og genanvende brugte møbler. De tilbyder kunderne et take back system, hvor de køber kundernes brugte møbler, istandsætter dem og sælger dem igen. I regnskabsåret 2020-2021 istandsatte og solgte de brugte møbler for over 20 millioner kroner. De møbler som ikke kan gensælges doneres væk. Når de opkøber tusindvis af brugte møbler, bliver der nemlig ofte møbler i overskud, som ikke egner sig til videresalg, og for at undgå at de går til spilde, har Holmris B8 oprettet Donationsnetværket.

Det er en deleøkonomisk platform, hvor HOLMRIS B8 tilbyder brugte møbler til skoler, foreninger og andre velgørende organisationer ganske gratis. Donationsnetværket har mere end 1.700 medlemmer i form af skoler, frivillige foreninger og velgørende organisationer, og siden opstarten i 2015 er mere end 87.000 møbler blevet givet væk.

Derudover har de sammen med en række af de største designbrands i Skandinavien fået udregnet møblernes CO2 udledning. Deres Nordic Collection giver dig mulighed for at indrette både gæsteområde, bar og lounge, mødelokaler og kontorer med møbler og inventar, hvor du kender klimatallet. Her kan du se en video om Nordic Collections beregning af klimatal.

Du kan læse mere om Holmris B8 her.

Wehlers
Hos Wehlers har de taget kampen op mod plastikaffald ved at genanvende plast fra havet, gamle computere, genanvendte øl fustager fra Carlsberg etc. og skabe designmøbler ud af affaldsprodukter. Deres mål er at skabe designmøbler af høj kvalitet samtidig med, at de reducerer det miljømæssige fodaftryk i processen. Genanvendte materialer som udover fiskenet og elektronikaffald også tæller FSC træ, stål og skum bliver til designmøbler i et cirkulært system, hvor Wehlers henter stolene igen efter brug med henblik på yderligere genanvendelse. På den måde forbliver plasten genanvendt til nye R.U.M.-stole igen og igen og ender ikke som affald.

Deres R.U.M.- stol, som også fås som barstol, er designet af CF Møller arkitekter og er skabt af fiskenet, som er hentet op fra havet og/eller afleveret til genanvendelse. Hos Wehlers partner, Plastix i Lemvig, bliver nettene renset, vasket, makuleret og smeltet om til små plastpiller. Det er disse plastpiller, som deres anden partner Letbæk bruger til at formstøbe sæde og ryg til R.U.M. stolene.

Det skønnes at der hvert år ender 8-10 millioner tons plastaffald i havet og af disse stammer en væsentlig del fra fiskeredskaber. Ved at genanvende aflagte fiskenet i produktionen er Wehlers med til at rydde op i havet, mindske ressourceforbruget og skabe designmøbler af affaldsprodukter.

Wehlers har vundet flere priser for design og bæredygtighed fra bl.a. Bo Bedre ´s Design Award for Årets Grønne ide, Iconic Awards (Best of the Best) og Green Product Award.

Du kan læse mere om Wehlers her.

 

TEKSTILER

Også når det gælder valget af tekstilløsninger har vi som restauratører mange valg at træffe. Vores ansatte er nemlig i tæt kontakt med mange forskellige tekstiler i løbet af en dag. Arbejdsuniformen, viskestykker, klude, håndklæder og evt. duge.

Hvert år kasseres enorme mængder af tekstiler, og det koster dyrt i det samlede klimaregnskab. Det er et kæmpe spild af klodens ressourcer, og dertil skal lægges en meget stor udfordring med brug af både vand og kemikalier i tekstilindustrien.

Ifølge den tekstilpolitiske tænketank Tekstilrevolutionen bruges der i gennemsnit 2.720 liter vand for at producere en enkelt t-shirt. Derfor gælder det om at genbruge og genanvende vores tekstiler i videst muligt omfang.

Ved at kigge efter leverandører der genbruger eller genanvender de tekstiler I benytter, reducerer I både brugen af råmaterialer (typisk bomuld), kemikalier og vand.

Der findes fx leverandører, der tilbyder leje af både kokke- og tjeneruniformer, viskestykker, klude samt duge og servietter. Det gør det lettere for jer at skalere op og ned for brugen efter sæsonerne, det reducerer forbruget, da I fx ikke skal indkøbe nye størrelser ved udskiftning af personale, og det sikrer genanvendelse af tekstilerne, når de er udtjente.

Samtidig kan I stille krav om svanemærket vask af tekstilerne og sikre, at kemien er i bund uden at gå på kompromis med hygiejnen.

Sådan kommer du i gang med tekstiler

Lej arbejdstøj, viskestykker, klude etc. fremfor at eje det og find en leverandør, der genanvender tekstilerne. På den måde sparer I ressourcer og kan samtidig stille krav om miljøcertificeret vask.

Hvis du vælger at købe, så invester i kvalitetstekstiler. Jo bedre kvalitet dine tekstiler er i, jo længere holder de. Det er derfor værd at overveje, om den billigste løsning nu også er den bedste på længere sigt.

Hvis du køber tekstiler er det altid en god ide at gå efter miljømærker såsom Svanemærket, EU-blomsten og GOTS - Global Organic Textile Standard. Du kan også kigge efter Oeko-tex standard 100, fordi det stiller en række krav til restkemikalier i tøjet. De andre mærker stiller dog flere krav – bl.a. til hvilke stoffer der overhovedet må bruges.

Tekstiler holder sjældent for evigt. Selvom det kan være det nemmeste at smide det slidte tøj eller den hullede dug ud, er der alternativer i form af upcyciling, downcycling og reparation. På den måde bidrager du til den cirkulære økonomi og sparer på klodens ressourcer.

Maksimal udnyttelse af tekstilerne handler også om god logistik og overblik over beholdningerne. Det kan være en større udskrivning både økonomisk og miljømæssigt at skulle investere i nyt arbejdstøj og tekstiler, hvis det ofte forsvinder hen i det ukendte og derfor ikke bliver brugt.

Brug håndstykker der kan indgå i et cirkulært system fremfor engangs-papirark på gæstetoiletter etc.

Forbrugerrådet Tænk har i samarbejde med Miljøstyrelsen udviklet appen Tjek Kemien. Her kan du få hjælp til at spørge producenten af dine tekstiler, om det indeholder uønskede kemikalier fra EU’s kandidatliste af særligt problematiske stoffer som fx ftalater og flammehæmmere. Du finder app’en her.

Leverandørliste - Tekstiler

Eksempler på leverandører af løsninger.

DFD - De forendede dampvaskerier
DFD tilbyder en række services inden for vaske- og lejeløsninger. Særligt relevant for restaurationsbranchen er følgende løsninger:

DFD upcy: DFD upcy giver nyt liv til ellers udtjente tekstiler. Duge bliver til kokkejakker, lagner til skjorter og forklæder klippes op og syes sammen på ny. DFD kasserer hver dag 1 ton tekstiler, og disse skal naturligvis genanvendes. Med DFD upcy arbejdes der ud fra en cirkulær forretningsmodel, så behovet for at udvinde og producere nye tekstiler reduceres. Adskillige upcyclede løsninger har siden konceptets start set dagens lys – og mange flere er på vej. DFD upcy sikrer dermed maksimal udnyttelse af tekstilerne og arbejder henimod 100 % genanvendelse af kundernes kasserede tekstiler i 2025.

Ressourcebesparende håndaftørring: En af de upcyclede løsninger er håndstykker til aftørring af hænder. Her får håndklæder og t-shirts, som ellers er blevet kasseret, et nyt liv. Et enkelt håndstykke erstatter de 2-3 ark papir, som gæsterne typisk bruger, når de tørrer hænder. I modsætning til papirstykkerne, der er engangsbrug, kan håndstykkerne bruges op til 300 gange, inden de til sidst bliver genanvendt til møbelfyld eller bord- og akustikplader. En livscyklusanalyse udarbejdet af Niras viser, at CO2-belastningen ved håndstykkerne kontra ”gennemsnitlig” håndaftørringspapir er 30% lavere.

Ved en lejeløsning undgår du udgifter til anskaffelse, du kan nemt tilpasse din tøjbeholdning, når medarbejdere starter eller stopper, og derudover er hovedparten af tekstilerne mærket med Øko-tex eller EU blomsten.

Leje og vask af diverse tekstiler: DFD har et bredt sortiment af kokke- og tjenertøj, duge og servietter, viskestykker, klude og håndstykker, der kan lejes. Fra det elegante og klassiske til det mere rå og moderne. Ved en kombineret vaske- og lejeløsning af tekstilerne, har I altid rent og pænt tøj klar til brug, og du kan være sikker på, at vasken er udført korrekt og er miljøcertificeret.

RENGØRING

Kemikalier er også højaktuelle, når det gælder rengøring. Rengørings- og vaskemidler kan indeholde stoffer, der både kan belaste miljøet og udgøre en sundhedsrisiko for de ansatte. I mange universalrengøringsmidler er der fx stoffer, der kan give hudirritation eller skade øjnene. I en test fra Tænk udført i juli 2022 fandt de problematiske stoffer i 22 ud af 36 testede universalrengøringsmidler.

Der er ingen tvivl om, at rengøring både på det bevidste og ubevidste plan i høj grad påvirker gæsteoplevelsen. Og med Corona pandemien frisk i erindringen er hygiejne blevet et parameter, som mange gæster har ekstra fokus på. Det betyder dog ikke, at vi er nødt til at tage krasse rengøringsmidler i brug. Rengøringen kan nemlig udmærket klares uden brug af problematiske stoffer, der enten er allergifremkaldende, hormonforstyrrende, miljøskadelige - eller det hele på en gang.

Også på det professionelle marked er der rengøringssystemer, der arbejder uden kemi. Det giver de fordele, at personalet ikke skal håndtere rengøringsmidler med kemikalier, det mindsker risikoen for overdosering og derudover vil et sådant rengøringssystem også være lettere for evt. vikarer, afløsere og ungarbejdere at håndtere.

Når vi indretter vores spisesteder, vil det være en fordel ikke kun at have øje for æstetikken, selvom den naturligvis er væsentlig. I forhold til rengøringen bør vi også tænke bygningsmæssige og indretningsmæssige faktorer ind. Både for at kunne opnå en god rengøringskvalitet, og også i forhold til at kunne udføre opgaven hurtigt og enkelt samt så bæredygtigt som muligt.

Sådan kommer du i gang med rengøring

Husk at tænke rengøring ind i indretningen af spisestedet. Der er stor forskel på, hvor let det er at rengøre ”åbne” og ”lukkede” overflader, og hvad det kræver af tid og viden for de personer der skal udføre rengøringen. Det rå betongulv ser måske lækkert ud til at starte med, men den daglige rengøring skal ofte også kunne varetages af en ungarbejder med tømmermænd, der bare gerne vil hjem og sove.

Vælg miljø- og allergimærkede produkter. Svanemærket og EU-blomsten sikrer, at der er stillet krav til, hvor miljøbelastende dit vaske- eller rengøringsmiddel må være og stiller samtidig visse krav til sundhed. Den Blå Krans og AllergyCertified er allergimærker, der sikrer, at allergifremkaldende stoffer som fx parfume ikke indgår i produktet. Vælg så vidt muligt produkter, der både er miljø- og allergimærket, så du får et rengøringsmiddel, hvor der både er stillet krav til miljøet, og som er fri for allergifremkaldende stoffer.

Vær opmærksom på at dosere rengøringsmidlerne korrekt. Du undgår at belaste miljøet unødigt, når du nøjes med at bruge den rette mængde.

Følg anvisningerne og vær opmærksom på eventuelle faremærker på emballagen (fx et udråbstegn eller et symbol for ætsning), der indikerer at midlet indeholder miljø- eller sundhedsskadelige stoffer.

Husk naturligvis altid at stille rengøringsmidler utilgængeligt for børn.

Gør I brug af en rengøringsservice så find en der er miljømærket.

Download Forbrugerrådet Tænk’s app Kemiluppen (ikke at forveksle med den ovenfor nævnte app Tjek kemien). Det er en app, der hjælper dig med at tjekke dine vaske og rengøringsmidler samt personlige plejeprodukter for uønsket kemi blot ved at scanne stregkoden eller indtaste navnet på dit produktet. Du finder app’en her.

Leverandørliste - RENGØRING

Eksempler på leverandører af løsninger.

DFD - De forendede dampvaskerier
Se mere under afsnit om tekstiler

Viima rengøringssystem
Viima er et certificeret og desinficerende rengøringskoncept, der imødekommer fødevarestyrelsens krav uden brug af kemi. Det inkluderer leje og svanemærket vask af Viima rengøringsartiklerne såsom klude og mopper. Disse sendes til vask igen og igen og reducerer dermed mængden af engangsklude betragteligt. Det hjælper jer med at spare tid på indkøb, vask og vedligeholdelse af artiklerne. Med Viima kan I gøre rent udelukkende med vand og samtidig opnå en rengøringskvalitet, der svarer til desinfektion. Kludene er samtidigt effektive til at pudse glas og bestik og efterlader ingen rester af kemi, ligesom de er velegnet til ståloverflader.

BLOMSTER

Ligesom jordbær i januar og asparges året rundt er afskårne blomster ofte en klimasynder. Mange af blomsterne flyves hjem fra Kenya, Etiopien og Ecuador eller dyrkes i opvarmede drivhuse uden for sæson. Da blomster fylder meget ift. deres vægt, optager de meget plads under transporten med både fly og lastbiler, hvilket bidrager til en høj CO2 udledning. Bliver de dyrket i opvarmede drivhuse, kræver de meget varme. Mange af de blomster der sælges i Danmark, er typisk enten mellemlandet eller dyrket i Holland, der er den helt store blomstercentral.

En enkelt rose fra Kenya, der sælges i Danmark, har et klimaaftryk på ca. 1 kilo CO2, mens en rose dyrket i et vinteropvarmet hollandsk drivhus har et aftryk på ca. 5 kilo CO2.

Selvom det således udleder mindre CO2 at producere blomsterne i et varmt land og transportere dem til Danmark, fremfor at dyrke dem i opvarmede drivhuse i mere kolde lande, så må afskårne blomster betragtes som en klimabelastende brug-og-smid-væk-vare.

Mange restauratører kunne ikke drømme om at sætte friske jordbær på menuen i januar, og på samme måde bør vi heller ikke kræve alle slags blomster året rundt.

Derudover bruges der en lang række pesticider i produktionen af blomsterne, og da planterne ofte produceres uden for EU, er de ikke omfattet af Pesticidforordningen (1107/2009/EF). Miljøstyrelsen igangsatte derfor i 2021 projektet ”Kortlægning af pesticider i blomster fra lande uden for EU” og her var konklusionen klar - i importerede blomster kan findes restkoncentrationer af pesticider, som ikke er tilladt i EU.

Sådan kommer du i gang med blomster

Har I friske blomster, så overvej om de kan erstattes af mere langtidsholdbare buketter og dekorationer. Det sparer både penge, CO2 og tid til pasning og pleje.

Stil spørgsmål til din blomsterleverandør. Hvor kommer blomsterne fra? Hvordan er de dyrket og under hvilke forhold? Er de fra friland eller opvarmede drivhuse? Er der brugt pesticider under dyrkningen? Hvordan er de fragtet?

Vælg så vidt muligt danske blomster, der er dyrket på friland uden brug af pesticider.

Respekter sæsonerne. Ligesom der er sæsoner for frugt og grønt, er der også sæsoner for blomster.

Leverandørliste - Blomster

Eksempler på leverandører af løsninger.

Living Flowers
Living Flowers er en familieejet blomstervirksomhed med holdbare og mere klimavenlige blomsterbuketter af højeste kvalitet.

Buketterne holder sig levende i minimum 6 måneder og skal ikke stå i vand. Blomsterne vokser i EU lande under åben himmel (og altså ikke i opvarmede drivhuse) og de dyrkes uden brug af pesticider og miljøskadelige stoffer. De bliver plukket på det mest ideelle tidspunkt og derefter sat i vand, der er blandet med en særlig bionedbrydelig, plantebaseret nektar, der er uden skadelig kemi. På den måde får blomsten stoppet sin biologiske aldringsproces, og blomsternes friskhed bliver bundet, så de bevarer deres naturlige skønhed i minimum 6 måneder.

Living Flowers buketter er derfor et mere klimavenligt alternativ til de konventionelle friske buketter, da du kan reducere dit CO2-aftryk med 99% over en 6 måneders periode, sammenlignet med, hvis du køber en ny frisk buket hver uge. En beregning der er valideret af Science Based Target.
Virksomheden designer nye buketter/installationer efter sæsonens blomster, som bliver håndbundet af dygtige blomsterbindere på deres binderi i Hinnerup ved Aarhus.

Derudover er der også store økonomiske besparelser ved de holdbare buketter, hvilket nedenstående eksempel illustrerer. Her er Living Flowers mindste buket sammenlignet med en traditionel buket af samme størrelse.

- En traditionel buket koster ca. 300,- kr. pr gang (Uge) = 300 kr. * 26 uger (6 mdr.) = 7.800,- kr. pr. buket man har i restauranten.
- Living Flowers buket koster 399,- kr. pr. 6 mdr. = 399,- kr.
- Altså en besparelse på 7.401,- kr. pr. 6 mdr. = 94,88 %

Derudover spares tid til afhentning af blomster hver uge, rengøring af vaser, vand og opfyldning etc., der både koster personaletimer og hænder.

Du kan læse mere om Living Flowers her.