
Kursus om arbejdsmiljøloven (Odense)
21 november @ 10:00 - 13:00
550DKKKursus om arbejdsmiljøloven ved HR- og innovationschef Birgitte Wad og advokatfuldmægtig Valbona Kodraliu Korcaj.
På dette kursus vil vi gennemgå arbejdsgivers pligter og de formelle rammer i arbejdsmiljøarbejdet, og hvordan det kan indsatsen kan tilrettelægges hensigtsmæssigt. Arbejdet med arbejdsmiljø er centralt for at sikre, at arbejde kan gennemføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige, men andre persongrupper har også pligter efter arbejdsmiljøloven. Det gælder fx arbejdsledere, ansatte, leverandører, reparatører, bygherrer, udbydere af tjenesteydelser og selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
Arbejdsgivere har desuden en række generelle pligter efter loven. Det drejer sig bl.a. om, at arbejdsgivere skal sørge for:
- At sikkerheds- og sundhedsforholdene vurderes, og at de nødvendige foranstaltninger træffes (APV)
- At der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt
- At give de ansatte oplysninger om ulykkes- og sygdomsfarer
- At de ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på en farefri måde
- At samarbejde med arbejdsledere og øvrige ansatte om sikkerhed og sundhed
- At gøre arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter bekendt med afgørelser fra Arbejdstilsynet.