Vælg en side

Fast musikkoncept på Hotel Coco giver bred økonomisk gevinst

27. juni, 2023Branchen

Af: Lise Michaela Lodahl, kommunikationsansvarlig i Koda Marked

Hver fredag inviterer Hotel Coco på Vesterbro i København gæster ind til et fast musikkoncept. Et musikkoncept, hvor gæster og lokalbefolkningen i smuk forening får en snært af dansk kulturliv i hotellets flotte cafe og gårdhave. Hotellets livearrangementer er en succes, fordi de imødekommer gæsternes ønske om en personlig rejseoplevelse samtidig med, at det giver hotellet en bredere økonomisk gevinst.

 

Turister og lokalbefolkning i smuk harmoni
Hotelgæsternes ønske om at opleve den danske kultur bliver indfriet, når gæster og lokalbefolkningen fredag eftermiddag stempler ind til vin og vinyl. ”Vi har ikke en kultur, hvor vi er vant til at gå ud på et hotel. Derfor har vi forsøgt at skabe et musikkoncept, som matcher både vores brand, vores gæster men også de potentielle lokale gæster”, fortæller Matthias Timmermann, Manager på Hotel Coco. Gennem de faste musikkoncepter har lokale erfaret, at Hotel Coco er et attraktivt opholdssted – selv når musikken er slukket. At hotellet formår at omsætte døgnets ”tomme timer” til at trække lokalbefolkningen ind har selvfølgelig betydning for økonomien. ”Hotelgæster har typisk planer fredag aften – og der kigger lokalbefolkningen så forbi, inden de skal videre i byen. Mange lokale kommer derefter og arbejder i hverdagen – hvilket passer perfekt, fordi hotellets gæster typisk er ude og opleve København i dagtimerne. På den måde udnytter vi hotellets tid og rum”, fortæller Matthias.

 

Musikken er afgørende – både for gæster og ansatte
På hotel Coco har musikken høj værdi. De oplever en mærkelig stemning, hvis ikke de spiller musik, og gæsterne bliver simpelthen væk. Derfor laver de playlister til forskellige tider af døgnet i varierende tempi, der matcher gæsternes stemning. ”Baggrundsmusikken skal bare være der. Vi udvælger musikken til stemningen over morgenkaffen, eftermiddagsdrinken og aftentimerne. Og vi skifter ofte playlisten ud – ellers bliver vores medarbejdere simpelthen for trætte af at høre den samme musik” forklarer Matthias.

 

Tre tips til musikkoncepter, dine gæster kan lide
Uanset, om du sætter stemningen med musik på et hotel, en restaurant eller i en cafe, så bidrager musikken til både gæsternes og medarbejdernes oplevelse. Og derfor bør du interessere dig for, hvilket musikkoncept, du tilbyder. Matthias deler tre tips til, hvordan du får succes med musikken.

  1. Lav varierende playlister. Overvej, hvilken type musik, der passer til din forretning og dine gæster, så musikken bliver en forlængelse af dit brand. Lav forskellige playlister til dagens stemningsskift – og udskift playlisterne, så dine medarbejdere ikke bliver trætte af at høre den samme musik.

2. Kombiner baggrundsmusik med livemusik. Baggrundsmusikken skal som minimum være der. Men ved at arrangere livearrangementer med enten DJs eller bands giver du dine gæster endnu en oplevelse. Vær kritisk, når du booker livearrangementer, så du tiltrækker de rette gæster – som forhåbentlig får lyst til at komme igen.

3. Kontinuitet er din ven. Skab et musikkoncept og afhold det igen og igen. Kontinuiteten gør utrolig meget, fordi gæsterne ved præcis, hvor de skal gå hen for at få en musikalsk oplevelse. Så med gentagne livearrangementer er der større sandsynlighed for, at gæsterne vender retur.

 

Hvis du vil forkæle dine gæster og medarbejdere med musik, der sætter den rette stemning, så kan du få en musiklicens hos Koda og få retten til at spille mere end 22 millioner værker. Hvis du vælger at holde livearrangementer, skal du også have en musiklicens til det. Musiklicens sikrer, at musikkens skabere får betaling for den værdi, musikken skaber i din forretning.

 

Vil du vide mere om

vores arbejde?

Danmarks Restauranter & Cafeer, DRC, er restauratørernes brancheorganisation, som tilbyder medlemskab til alle danske restauranter, cafeer, barer, diskoteker, hoteller og overnatningssteder m.m.