Vælg en side

Hvordan får vi fat i de unge og fastholder dem på arbejdspladsen?

24. april, 2023Branchen

Der bliver færre unge de kommende år, og derfor bliver kampen om at tiltrække dem hård. Men hvad skal branchen være opmærksom på for at være attraktiv for Generation Z, der er født mellem 1995 og 2010? Det fortalte Rasmus Lindgaard til et HR-event, der blev afholdt af DRC. Rasmus Lindgaard kommer fra CompanYoung, der er landets førende virksomhed indenfor tiltrækning og fastholdelse af unge til virksomheder.

Der skal være et godt socialt miljø i virksomheden

CompanYoung har lavet en undersøgelse, hvor mere end 32.000 unge har svaret på, hvad de lægger vægt på, når de skal vælge arbejdsplads. Konklusionen er ikke til at tage fejl af. Det nære er vigtigst for Generation Z. Der skal være en god leder på arbejdspladsen, der skal være et godt socialt miljø, og så skal der være mulighed for at udvikle sig på arbejdspladsen. Det betyder mindre for de unge, at det er et stort brand eller at der ikke er weekend- eller aftenarbejde. Pointerne fra oplægget er vigtige for branchen ifølge Birgitte Wad, HR- og innovationschef i Danmarks Restauranter & Cafeer.

Branchen skal være nysgerrig og lydhør, og virkelig prøve at interessere sig for, hvad det er, de unge har brug for og efterlyser. Jeg lagde særligt mærke til begrebet fleksibilitet, som jeg på mange måder mener, vores branche er i stand til at imødekomme. Der skal også være et godt socialt miljø samt mulighed for at udvikle sig. Der bliver desuden færre unge, så der er rift om dem.

Vis jer frem

Det helt store spørgsmål er så, hvordan branchen fanger Generation Z. Et par gode råd fra Ramus Lindgaard handler om, hvordan virksomheder kommunikerer. En hjemmeside bør også vise, hvordan det er at gå på arbejde og ikke kun henvende sig til kunder. Hele 70 procent af dem, der deltog i undersøgelsen, besøger en virksomheds hjemmeside, når de skal søge et job. En anden vigtig ting er video. De unge er næsten alle dagligt på Snapchat, og mange bruger desuden TikTok og Instagram. Igen lyder rådet, at det godt kan betale sig at lave videoer, der viser, hvordan det er at arbejde et sted.

Generation Z er de unge medarbejdere, vores medlemsvirksomheder skal rekruttere, tilknytte og udvikle nu. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan man brander sin arbejdsplads overfor denne målgruppe, og har styr på, hvad de synes er en attraktiv arbejdsplads. Det er også vigtigt at have for øje, at de unge synes, at det er svært at vælge job og uddannelse. Så man skal også have fokus på at gøre det meget tydeligt, hvad arbejdet går ud på og hjælpe dem med at vælge, siger Birgitte Wad.

Ros, ros og atter ros

En ting er at ansætte et ungt menneske, noget helt andet er at fastholde medarbejderne fra Generation Z, og der har Rasmus Lingaard særligt ét godt råd: De unge skal roses mere end de ældre generationer. Det handler om, at de får følelsen af, at de har valgt rigtigt og kan se personlige udviklingsmuligheder i virksomheden.

Hvis vi dykker lidt ned i, hvad Generation Z ser som et godt arbejdsmiljø, så er det vigtigt for dem, at man har en følelse af fællesskab. Der skal være lyst til at hjælpe hinanden og at kollegaerne har en forståelse for hinandens behov, når man er på arbejde. På arbejdspladsen skal der være plads til alle, og man skal accepteres for den, man er. De adspurgte synes også, det er vigtigt, at der er sociale arrangementer udenfor arbejdspladsen, og så skal der være en god tone og gensidig respekt på arbejdspladsen.

Vil du vide mere om

vores arbejde?

Danmarks Restauranter & Cafeer, DRC, er restauratørernes brancheorganisation, som tilbyder medlemskab til alle danske restauranter, cafeer, barer, diskoteker, hoteller og overnatningssteder m.m.