Vælg en side

Nyt partnerskab skal styrke den grønne omstilling af kantiner i København

21 organisationer er gået sammen i det nye partnerskab Kantineløftet, som skal understøtte omstillingen til sundere og mere klimavenlige kantinemåltider på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i København.

Partnerskabet blev officielt lanceret den 10. juni 2026 på Københavns Rådhus af klima-, miljø- og teknikborgmester Line Barfod.

Kantineløftet er et vigtigt partnerskab i klimaindsatsen i København, fordi der hvert år serveres cirka 30 millioner måltider fra københavnske kantiner. Den mad vi som københavnere spiser i det daglige, udgør næsten 20 % af klimaaftrykket fra københavnernes forbrug.

”Jeg er meget tilfreds med, at så mange gode partnere har ønsket at deltage i vores nye partnerskab for kantinerne i København. Vi ved, at københavnerne ønsker at spise mere sundt, grønt og klimavenligt og kantinerne er et helt oplagt sted at give inspiration til netop det. Jeg håber, at mange flere kantiner vil være med og dele viden og erfaringer om, hvordan vi skaber velsmagende og grønne frokoster.”

Line Barfod

Klima-, miljø- og teknikborgmesteren, Københavns Kommune

Omstilling i fællesskab

Omstilling af kantiner handler ikke kun om køkkenfaglighed. Erfaringer viser, at ledelsesopbakning, kommunikation, indkøb, udbud, kompetenceudvikling og dialog med de spisende spiller en central rolle, hvis omstillingen skal lykkes.

Derfor samler Kantineløftet organisationer på tværs af sektorer for at dele erfaringer, løsninger og konkrete værktøjer. Partnerskabet arbejder blandt andet med kompetenceudvikling, adfærdsændringer, reduktion af madspild og kommunikation om den grønne omstilling.

Målet er at gøre det lettere for kantiner at omsætte ambitioner til handling og skabe en madkultur, hvor grønne og sunde måltider bliver det naturlige valg.

Partnerne
Blandt partnerne er blandt andre FN Byen, Københavns Universitet, CBS, Københavns Professionshøjskole, DR, Jyske Bank, Gyldendal, Jeudan, Dansk Industri, KL og Københavns Kommune.

Partnerskabet er fortsat åbent for nye deltagere. Virksomheder, uddannelsesinstitutioner og andre organisationer med kantinedrift inviteres til at deltage i samarbejdet og bidrage til udviklingen af fremtidens måltider.

Fakta om Kantineløftet

  • Et partnerskab under Københavns Kommunes Klimastrategi 2035
  • 21 partnerorganisationer
  • Repræsenterer ca. 140.000 daglige spisende
  • Arbejder for, at kantinemåltider i København bliver mere klimavenlige, sunde og velsmagende
  • Tager udgangspunkt i De Officielle Kostråd for sundhed og klima

Vil du vide mere om

vores arbejde?