I forbindelse med Fødevarestyrelsens fokuspunkter i foråret 2024 vil særligt to kampagner være relevante for branchen:
Hvordan virksomhed linker til findsmiley.dk – januar til april
I perioden januar til april 2024 vil fødevarestyrelsen have særligt fokus på at alle virksomheder sørger for at de har offentliggjort deres kontrolresultater fra Fødevarestyrelsens kontrolbesøg korrekt på deres hjemmesider og andre digitale platforme. Det er ikke længere nok, at man har sin kontrolrapport fysisk hængende i virksomheden.
Der vil i forbindelse med kontrolkampagnen særligt blive set på, om der er linket korrekt til Findsmiley.dk samt om der på virksomhedens hjemmeside er linket til de senest 4 kontrolrapporter.
Brug og mærkning af fødevarekontaktmaterialer – marts til juni
I perioden marts – juni vil Fødevarestyrelsen have særligt fokus på restauranter og professionelle køkkeners brug af fødevarekontaktmaterialer.
Under denne kontrolkampagne vil man tjekke, hvorvidt virksomheder anvender materialer som ikke er beregnet til kontakt med fødevarer, eller om materialer benyttes forkert.
Alle fødevarevirksomheder skal sørge for at indhente og følge nødvendige anvendelsesanvisninger for fødevarekontaktmaterialer – dette kan eksempelvis være i form af mærkning, brugsanvisninger mv.
I forbindelse med kontrollen, vi Fødevarestyrelsen ligeledes vejlede om den korrekte anvendelse af fødevarekontaktmaterialer samt genbrug af emballager.
Find mere info om kontrolkampagner her