Et af DRC’s væsentligste formål er at ”arbejde for ansvarlig virksomhedsadfærd hos restaurationsbranchens aktører og værdikæder”. Det hjælper vi jer med i CSR afdelingen og med denne sommerhilsen vil vi give jer et indblik i, hvad der er har været på dagsorden det seneste halve år, og hvad der er planerne for resten af 2022.

Hvordan gik det første del af 2022:

  • Vi har udviklet retningslinjer om forebyggelse og håndtering af chikane og krænkelser, præsenteret resultater af vores impact survey, afholdt workshops og deltaget i adskillige møder og debatter om udfordringerne i vores branche.
  • Vi har afholdt workshops om indvirkningsanalyser på miljø og antikorruption og de første fire REGA medlemmer har bestået deres REGA audit.
  • I maj måned drog vi til London for at besøge den engelske Sustainable Restaurant Association (SRA). Vi er i dialog om en partnerskabsmodel, hvor DRC kan blive sekretariat for ratingen Food Made Good i Danmark. Formålet er at kunne tilbyde en global rating målrettet restauranter, og at give medlemmer, der endnu ikke er helt klar til REGA eller som ønsker et supplement til REGA, et meget konkret værktøj til at arbejde med bæredygtighed.
  • Vi har kastet os ind i kampen for at få etableret et Dansk Retursystem for take-away emballage. DRC er tovholder på ”Netværk for øget genbrug af take-away emballage”, hvor bl.a. Københavns kommune, Plastic Change, Danmarks Naturfredningsforening, Oceana, Dansk Retursystem m.fl. sidder med om bordet. Det har bl.a. resulteret i møder med overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, opfølgende møder i Teknik og Miljøforvaltningen samt debat om pant på take-away emballage på Folkemødet på Bornholm med deltagelse af overborgmesteren, Plastic Change og Oceana.
  • Vi har holdt oplæg på Concitos seminar om brug af klimadatabasen i Foodservice, og er sammen med Københavns kommune i gang med at udvikle en CO2 beregner til branchen, der kan måle klimaaftrykket fra indkøbte fødevarer.
  • Vi har sat udfordringerne omkring Novel Food reglerne på dagsordenen til møde med Fødevareministeren. Efterfølgende har vi deltaget i dialogmøde hos Fødevarestyrelsen og vi arbejder nu på at skaffe funding til at få undersøgt og frikendt flere planter og plantedele som Novel Food.
  • Vi har i samarbejde med Asnæs og Vangstrup udviklet uddannelsen: ”Oplevelsesbaseret konceptudvikling & bæredygtighed”. Her vil vi i DRC undervise i spørgsmål som: ”Hvad er en bæredygtig restaurant? Hvad er en bæredygtig fødevare? Og hvordan formidler vi arbejdet med bæredygtighed til kollegaer og gæster? ”
  • Vi har været aktive i to forskellige partnerskabsgrupper under Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH). Henholdsvis en dansk alliance for fremtidens kaffe, der lige er startet op, og en alliance om bæredygtig fisk.
  • Vi har udarbejdet en række spørgsmål om bæredygtighed, man som indkøber af fødevarer bør stille sin leverandør, og præsenteret disse for Ungelandmandsnetværket.
  • Vi har holdt oplæg for Sovino-gruppens restaurant- og køkkenchefer om de mange indgangsvinkler der er til arbejdet med bæredygtighed, og givet eksempler på hvordan mange af udfordringerne kræver fælles løsninger.
  • Derudover har vi deltaget i debat på Madens Folkemøde om ”Bæredygtig Gastronomi som Danmarks nye vindmølleeventyr”, været på inspirationstur på Amass, Il Buco og Rabarbergaarden, fået rundvisning hos Dansk Retursystem, og besøgt Douglas McMaster på Zero Waste restauranten Silo i London, der lever efter devisen: ”waste is just a lack of imagination”.
  • Og meget mere!

Hvad skal der så ske i resten af 2022

Bæredygtighedsmanual

Arbejdet med DRC’s bæredygtighedsmanual er skudt i gang. Planen er at give jer et opslagsværk, hvor I kan finde inspiration til diverse miljø- og klimarelaterede spørgsmål, som f.eks. hvad findes der af løsninger til at måle madspild, og hvordan kommer jeg i gang? Hvem kan hjælpe mig med at etablere affaldssortering på sparsom plads? Hvilke løsninger kunne være relevante for mig, når det gælder genbrugelig emballage til take-away? Hvordan sikrer jeg, at den fisk vi serverer er ansvarligt fanget? Hvordan kan jeg beregne klimaaftrykket for vores drift og for de enkelte menuer? Osv. Osv.

Vi har selv idéer til hundredvis af spørgsmål, og har også allieret os med en kok. Men det er vores klare overbevisning, at den bedste måde at gøre manualen relevant for jer, er ved at komme væk fra skrivebordet og ud i restauranterne for at blive klogere på netop jeres største bæredygtighedsudfordringer.

Nu glæder vi os til det næste halve år, hvor vi skal følge mange af ovennævnte indsatser til dørs, lave strategi workshops, køre kampagne med små inspirationsvideoer om bæredygtighed i branchen og ikke mindst samle endnu mere viden til bæredygtighedsmanualen.

CSR roadtrip efterår 2022

Vi planlægger en roadtrip efter sommerferien, hvor vi meget gerne vil komme forbi dig!

Har du lyst til at få besøg og dele dine tanker om bæredygtighed i branchen? Vil du være med til at præge indholdet af bæredygtighedsmanualen ved at fortælle om dine ønsker til indhold? Eller er der bare noget af ovenstående du gerne vil vide mere om og få rådgivning?

Så tag endelig fat i mig. Skriv til MRO@thehost.dk

Med ønsket om en dejlig sommer med masser glade gæster og medarbejdere.

Mange hilsner CSR chef Maja

Vil du vide mere om

vores arbejde?