Vælg en side

ESG / trivsel og arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøorganisation

Fælles ansvar for trivsel og sikkerhed

 

Forside » ESG » Bæredygtighed i praksis » Arbejdsmiljø » Arbejdsmiljøorganisation (AMO)

Hvad er en arbejdsmiljøorganisation?

AMO skal sikre, at arbejdsmiljøarbejdet er struktureret og forebyggende – og at både ledelse og medarbejdere tager ansvar.

10–34 ansatte: AMO består af minimum én valgt arbejdsmiljørepræsentant og én udpeget arbejdsleder. Arbejdsgiveren (eller en repræsentant) er formand og har beslutningskompetence.

AMO kan samles for flere enheder under samme CVR-nummer – fx ved flere caféer eller afdelinger – og mødes typisk 2–3 gange årligt.

AMO’s praktiske opgaver

Den vigtigste opgave er at skabe et sundt arbejdsmiljø – både fysisk og psykisk. AMO skal blandt andet sørge for, at der udarbejdes en Arbejdspladsvurdering (APV), som skal være tilgængelig på arbejdspladsen.

Vær forberedt på tilsyn fra Arbejdstilsynet

Aldrig lavet en APV før?

Aarbejdstilsynet har branchespecifikke tjeklister til både psykiske og fysiske forhold – lige til at bruge:

APV-tjeklister

Tjeklisterne er et godt afsæt for dialog – fx om:

  • Mobning og omgangstone
  • Slid og tunge løft i køkkenet
  • Farlige adgangsforhold eller trapper

AMO bør følge op med konkrete forbedringer i rutiner, indretning eller trivselstiltag.

Synlighed og dialog

AMO fungerer også som medarbejdernes talerør i arbejdsmiljøspørgsmål.
Sørg for, at jeres AMR’er og arbejdsledere er synlige og tilgængelige, så kollegerne nemt kan komme med input eller bekymringer.