Vælg en side

ESG / trivsel og arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøudvalget

 

 

Forside » ESG » Bæredygtighed i praksis » Arbejdsmiljø » Arbejdsmiljøudvalget

Arbejdsmiljøudvalget (for større virksomheder)

Hvis virksomheden har 35 ansatte eller flere, skal AMO etableres i to niveauer:

  1. Arbejdsmiljøgrupper: Én AMR + én arbejdsleder
  2. Arbejdsmiljøudvalg: Med arbejdsgiveren som formand samt repræsentanter fra begge sider

Der skal være balance mellem medarbejdere og ledelse i udvalget.

Har I flere afdelinger eller geografisk spredte enheder, skal organiseringen afspejle det – og der skelnes mellem:

  • Det operationelle niveau: Lokale AMO’er tæt på driften
  • Det strategiske niveau: Den overordnede AMO, som koordinerer og sætter retning

Obs: Medarbejdere med under 10 timers ugentlig beskæftigelse tæller ikke med i opgørelsen af ansatte.

Roller og ansvar

Den overordnede AMO har ansvar for:

  • Strategier for APV og arbejdsmiljøpolitikker
  • Opfølgning på stress, ulykker eller fravær
  • Sparring og støtte til de lokale AMO’er
  • Værktøjer, uddannelse og prioritering af indsatser

AMO bør også deltage i fx det årlige statusmøde og give input til konkrete udfordringer i jeres virksomhed.

AMO-grupperne står for den daglige indsats, mens udvalget planlægger og følger op.

Tiden og uddannelsen skal være på plads

Alle medlemmer af AMO skal have den nødvendige arbejdstid og adgang til den lovpligtige uddannelse, så de kan varetage deres opgaver ansvarligt og effektivt.

Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at rammerne er på plads.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med AMR eller AMO i din restaurant?

Kontakt DRC eller tjek Arbejdstilsynets værktøjer.