Det er blæsende. Det er koldt. Og det er svært at overbevise danskerne om at forlade de varme stuer, når vejret ikke længere tillader, at vi opholder os udenfor. I vinterhalvåret inviterer mange restauranter og caféer derfor deres gæster til arrangementer med dj eller livemusik, og der er flere årsager til, at I bør overveje det samme.
Livemusik tiltrækker nye gæster
Mange nyder den lette stemning, koncerter og festivaler bidrager med over sommeren. Men selvom festivalsæsonen for længst er ovre, hungrer gæster stadig efter den uformelle stemning, den levende musik bidrager med. Mange restauranter og caféer tiltrækker gæster med koncerter og arrangementer med djs over vinteren. Mindre restaurationer inviterer ofte mindre bands med akustisk opsætning, som hverken kræver for meget eller optager for meget plads i lokalet. Andre holder større julefrokoster for private og virksomheder med et større band eller en dj til at underholde efter middagen.
Fælles for alle er en oplevelse af, at livemusik påvirker omsætningen positivt, fordi livemusikken giver gæster en ny og positiv opfattelse af stedet. Arrangementer med livemusik tiltrækker både faste gæster, men tiltrækker også nye gæster, som kommer for musikken og derefter får øjnene op for et nyt sted at gå ud.
Livemusik får gæster til at blive længere
Fyraftensfest med dj eller firmajulefrokoster med livemusik – der er ingen tvivl om, at livemusik øger stemningen og atmosfæren og tilføjer noget ekstra til jeres gæsters besøg.
Arrangementer med livemusik kan fremstå afslappende og imødekommende og giver samtidig jeres gæster en fælles og mindeværdig oplevelse, når de besøger jer. Når jeres gæster nyder musikken, er der større sandsynlighed for, at de bliver længere. Det giver en anledning til at købe en ekstra snack eller en ekstra kaffe. Eller måske får det spisende gæster til at blive til en dessert eller en ekstra drink. På den måde har livemusikken en positiv indvirkning på økonomien. Hotel Coco i København har flere faste musikkoncepter, som tilføjer en særlig stemning til både rejsende gæster men også lokalbefolkning, som kigger forbi. Hotellets livearrangementer er en succes, fordi de imødekommer gæsternes ønske om en personlig oplevelse samtidig med, at det giver hotellet en bredere økonomisk gevinst.
3 tips: Få succes med livemusikken
Når I begynder at planlægge jeres næste arrangement med livemusik, kan I med fordel overveje følgende tips:
- Tag stilling til musikken
Hvilken type livemusik passer til jeres gæster? Overvej, om I vil invitere en jazztrio, en dj eller en lokal musiker, som I og jeres gæster kan bakke op om. Jo bedre, I formår at matche musikken med jeres øvrige brand, jo større succes får I. - Udvælg tid og sted nøje
Vil I glæder jeres fyraftensgæster med livemusik eller måske forsøge at tiltrække ekstra gæster en stille tirsdag? Overvej både tid og varighed for musikken, og find en god placering i lokalet, så gæsterne får en god oplevelse. - Tjek op på teknik og udstyr
Har I styr på teknikken? Spørg artisten, hvilke krav de har til teknik og udstyr. Sådan sikrer I en god lydoplevelse for både artisten og jeres gæster - og det kan give gæster lyst til at komme igen, næste gang I har livemusik.
Når I holder arrangementer med livemusik eller dj, skal I husket at melde det til Koda senest 10 dage efter arrangementet, så musikkens skabere får betaling for den værdi, musikken har skabt til jeres arrangement.