For knap tre år siden indklagede DRC Wolt overfor konkurrencemyndighederne. Det er en sag vi stadig venter på en afgørelse på. Men i mellem tiden begynder flere og flere medier at interessere sig for det skæve forhold mellem Wolt og restauratørerne.
I denne uge har således både Berlingske, DR P1 og TV2 dækket problematikken omkring de vilkår, restauratører udsættes for på Wolts platform og vores budskaber er blevet klart og tydeligt formidlet: Det her handler ikke kun om gebyrer. Det handler om urimelige samarbejdsvilkår, forskelsbehandling og et usundt afhængighedsforhold, der truer branchens bæredygtighed.
Hos DRC er vi glade for, at flere nu ser, hvad vi har peget på i årevis. For os er det nemlig også væsentligt, at forbrugeren bliver oplyst om forholdet mellem Wolt og branchens virksomheder og om de vilkår restauranterne har i det, der, under corona, startede som et samarbejde men som siden har udviklet sig til en gordisk knude for de enkelte restauranter i samarbejdet med en aktør, der må siges at have opnået monopollignende status.

Direktør i DRC: Torben E. Hoffmann Rosenstock & Adm. Dirketør i Garbanzo: William Jansen
Et ulige "samarbejde"
I P1 Morgen i torsdags satte DRC’s direktør, Torben E. Hoffmann Rosenstock, ord på den centrale problemstilling: Det, der engang lignede et partnerskab, er i dag blevet en ensidig magtrelation, hvor restauranter ikke har reelle alternativer. Lyt til udsendelsen på P1 morgen her: Har Wolt restauranterne i et jerngreb?
Flere restauratører, b.la. Garbanzo, har åbent fortalt om, hvordan kritik eller forsøg på prisdifferentiering på Wolt er blevet mødt med modreaktioner som højere kommission eller trusler om helt at blive fjernet fra platformen. Og mens Wolt hævder, at det handler om at beskytte forbrugerne, viser deres særbehandling af de absolut største aktører noget helt andet: Store kæder må sætte deres egne priser – små restauranter må ikke.
Et jerngreb om branchen
Berlingske Tidende udgav i denne uge en grundig artikel, der sætter ord på, hvad mange i branchen føler: At man som restauratør er fanget i et jerngreb. Som ekspert Per Østergaard Jacobsen udtrykker det: "Det er pest eller kolera.". Læs artiklen her: Danske restauranter føler sig fanget i Wolts jerngreb: Det er pest eller kolera for en branche i klemme, siger ekspert.
Wolt tager i mange tilfælde omkring 30 % i kommission, og efter moms og øvrige udgifter er det ikke ualmindeligt, at restauranter kun lige har til at betale udgifterne, men ingen overskud. Det gør det stort set umuligt at drive en sund forretning – særligt for små og mellemstore virksomheder.
Det er netop dén struktur, vi i DRC længe har advaret imod, og det er derfor vi allerede i 2022 indgav en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over Wolts prisklausuler og dominerende adfærd. Vi venter stadig på en afgørelse.
Ikke et frit valg – men en nødvendighed
Wolt hævder, at restauranter frit kan vælge, om de vil være med – men virkeligheden er langt mere kompleks. For mange er Wolt blevet et nødvendigt onde, især siden corona, hvor takeaway blev en livline.
Som både DRC’s direktør, Torben E. Hoffmann Rosenstock, og restauratør William Jansen fra Garbanzo sagde det i Go’ morgen Danmark i dag: Wolt tager en så stor bid af kagen, at der ikke er noget tilbage til restauratøren – og vælger man platformen fra, forsvinder hele kagen. Se hele interviewet her: Go' morgen Danmark | Se afsnittet her | TV 2 Play
Vi holder presset
Hos DRC insisterer vi på, at Wolt skal gøre det betaleligt og bekvemmeligt for de mange restauranter og take-away steder, som gerne vil have muligheden for at levere deres mad til deres gæster, uden at tabe forretning på det. Derfor håber vi, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen snart handler, og vi opfordrer til, at den finske afgørelse, som gør det muligt for finske restauranter, at prisdifferentiere, tages til efterretning.