Danish Hospitality Diploma – Branchens egen grunduddannelse

Vil du opbygge dine medarbejderes kompetencer inden for både service og værtskab, restaurantdrift og råvarekendskab og bæredygtighed? Give dem en kort basisuddannelse med bred faglig viden og kompetencer, de kan bygge videre på? Så er Danish Hospitality Diploma den helt rette vej til at styrke både medarbejdere og medarbejderfastholdelsen i din virksomhed.

Kort om uddannelsen
Med Danish Hospitality Diploma får dine medarbejdere muligheden for at tage en kort, branchespecifik uddannelse, som vil danne et solidt grundlag for deres faglige udvikling og supplere virksomhedens egne interne træning.

Forløbet er målrettet medarbejdere med ingen eller kort brancheerfaring, og formålet er at styrke deltagernes basale kompetencer indenfor hospitality. Det gælder alt fra fødevarehygiejne og råvarekendskab til nøgletal, salg- og servicefærdigheder.

Uddannelsen lægger vægt på medarbejderens eget ansvar for at skabe en ordentlig arbejdsplads, være en god kollega og vært - alt sammen set i lyset af at skabe den bedst tænkelige gæsteoplevelse.

Tankerne bag
Danish Hospitality Diploma er blevet til i et bredt samarbejde mellem virksomheder, medarbejdere, erhvervsskoler og brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC).

Formålet har været at skabe en kort og lettilgængelig grunduddannelse, som giver deltagerne en bred faglig fundering og samtidig inspirerer dem i deres daglige arbejde. I linje med dette har vi tilføjet lidt ekstra krydderi til uddannelsen med eksterne gæstelærer fra hele gastro- og hospitality-Danmark samt flere spændende virksomhedsbesøg.

Både som ejer af flere restauranter og som formand for DRC er uddannelse én af mine allervigtigste prioriteringer. Gennem uddannelse kan vi løfte servicen i branchen, gøre den mere bæredygtig og samtidig sikre, at medarbejderne opnår bedre trivsel og ser en attraktiv karriere i branchen. Alle har ret til og brug for læring og opkvalificering.

Jacob Niebuhr, én af initiativtagerne til uddannelsen og formand for DRC.

Uddannelsens forløb og varighed
I efteråret 2021 opstartes tre uddannelseshold á min. 15 deltagere på tre forskellige uddannelsessteder i landet – et i København, et i Roskilde og et i Silkeborg (se herunder).

Forløbet skydes i gang med et lærerigt og inspirerende kick-off, hvor deltagere får de første smagsprøver på uddannelsen, inspirerende oplæg fra branchens repræsentanter samt et dybere indblik i branchens karrieremuligheder.

Det faglige forløb består af ni faglige moduler - hver af 2-3 dages varighed. Udover det fast planlagte faglige pensum vil deltagerne undervejs møde spændende gæstelærer og komme på virksomhedsbesøg. Se beskrivelsen af hvert modul under 'Uddannelsens indhold og moduler'.

Uddannelsen afsluttes med en mundtlig gruppeeksamen.

Lektionsplaner
Her ser du lektionsplanerne for de tre uddannelsessteder (bemærk at man hos ZBC og College 360 kan supplere grunduddannelsen med tilvalgsfag):

Kontakt os gerne på bwa@thehost.dk, hvis du har medarbejdere, der skal undervises på engelsk.

Uddannelsens indhold og moduler

  • Kick off – ”Velkommen til Danish Hospitality Diploma”
    Et lærerigt og inspirerende første møde, hvor deltagere får de første smagsprøver på uddannelsen, inspirerende oplæg fra branchens repræsentanter samt et dybere indblik i branchens karrieremuligheder. Læs mere her
  • Modul 1 - Gæsteoplevelser
    På dette modul bliver det mere konkret med gæsten i centrum. Hele vejen rundt og i overensstemmelse med virksomhedens værdier og kultur.
  • Modul 2 - Bæredygtighed på hotel og restaurant
    Deltagerne får indsigt, hvordan sammenhængen mellem ressourceforbrug og miljøbelastning kobles på virksomhedens samlede økonomi og målsætninger. 
  • Modul 3 - Fødevarehygiejne og egenkontrol
    Viden om principper for egenkontrol og gældende regler og lovgivning om fødevarehygiejne og arbejder med risikoanalyser og påpeger kritiske punkter.
  • Modul 4 - Råvarer
    Viden om de mest anvendte råvarer og vurderer kvalitet, økologi, næring m.v. God basisviden overfor gæsterne, så medarbejderen ved, hvad og hvordan maden er fremstillet. 
  • Modul 5 - Vine
    Basisviden vedr. vine, så deltagerne kompetent kan bidrage med valg af vine. 
  • Modul 6 - Øl, drinks og alkoholfrie drikke
    Deltagerne får en mulighed for at påvirke valg af drikkevarer på både menukortet og til deres gæster. 
  • Modul 7 - Økonomi
    Deltagerne får indblik i, hvor der tjenes penge og hvordan produkter prissættes m.v. Hvad har indflydelse på virksomhedens nøgletal og hvad betyder spild, øget salg, værdi af varelager etc.?
  • Modul 8 - Dig som vært – Kommunikation og service.
    Der arbejdes også med service i verdensklasse, så gæsten følger sig unik og velkommen. Værktøjer til at håndtere håndterer vrede, utilfredse eller berusede gæster.
  • Modul 9 - Salg og service
    På dette trin i uddannelsen er der opnået god og massiv basisviden, så deltagerne har indsigt i alle facetter i deres job, som vil gøre det lettere for dem at sælge og stille relevante spørgsmål i gæsterelationen, som gør, at det helt sikkert kan mærkes i omsætningen.
  • Gruppeeksamen
    Uddannelsen afsluttes med en uformel gruppeeksamen på baggrund af et skriftligt oplæg, hvor deltagere får mulighed for at vise den viden og de kompetencer, de har erhvervet sig i løbet af uddannelsesforløbet. Læs mere her

Uddannelsens økonomi og praktik

Prisen pr. deltager for hele forløbet er  2.268 kr. og 12.721, 75 kr., hvis deltageren i forvejen har en videregående uddannelse (AMU-regler).

Hertil kommer en deltagerpris på 300 kr. for forplejning og middag til kick off’en.

Der kan søges VEU-godtgørelse og befordringsgodtgørelse i forbindelse med uddannelsen. Satsen for VEU-godtgørelse svarer til dagpengesatsen. I 2021 er satsen for VEU-godtgørelse 120,54 kr. pr. time (4.460 kr. pr. uge).

Satsen for befordringstilskud i 2021 er 0,95 kr. pr. kilometer.

Deltagerne skal modtage løn under uddannelsen. 

Uddannelsessteder, tilmelding og kontakt

Uddannelsen udbydes af erhvervsskolerne herunder. Tag direkte kontakt til den pågældende skole, hvis du vil tilmelde medarbejdere eller har spørgsmål til indhold, priser, godtgørelse mm.

ZBC Slagelse/Roskilde
ZBC Slagelse, kokke-og tjenerskolen
Signe Brink Jensen, kursussekretær
Tlf. +45 31 93 56 37  sije@zbc.dk 

ZBC Roskilde Slagteriskole
Lene Bødker, uddannelsessekretær
Tlf. +45 41 72 10 91  lnb@zbc.dk

Kviknummer: 2809415109amdcr

College 360 
Conny Madsen, leder af elevadministration
Tlf. +45 20 64 60 19  com@college360.dk

Kviknummer: 28095147693060

Hotel- og Restaurantskolen (HRS)
Connie H. Lyholmer, kursusadministrator
Tlf. +452514 2312  chl@hrs.dk

Kviknummer: 101403amur21127

skoler Danish Hospitality Diploma