Vælg en side

Safer Space i nattelivet – Det starter i døren og ved jobsamtalen

2. februar, 2023Bæredygtighed // Branchen

Lad dig inspirere af Rust og musikchef Lars Paludan til at komme i gang med Safer Space principperne.

Da Lars Paludan i 2019 begyndte arbejdet på Rust, den legendariske natklub og spillested på Guldbergsgade på Nørrebro i København, var det med et klart mandat om at tingene skulle ændres. Rust er gammel i gårde, det har ligget på samme sted siden 1990, og det havde de sidste år, med Lars’ egne ord, fået et lidt blakket ry. Dette skyldtes både den musik, der blev spillet og den stemning der var.

Så der skulle ske noget og planerne var store. Musikprofilen skulle genopbygges, både på spillestedet og på natklubben, der før Lars trådte til, var meget præget af de urbane genrer, som hiphop og RnB.

Lars havde før arbejdet i indre by på en elektronisk klub ved navn Culturebox. En klub, der, ligesom flere andre klubber i det elektroniske miljø, har arbejdet intensivt med safer space-principperne. Principper som Lars mente skulle udbredes til mainstreamscenen, hvis det skulle rykke noget.

Læs med herunder og lad dig inspirere til hvad dit sted kan gøre for at blive et safer space i natte- og bylivet.

Hvad er safer space?

Safer Space er en ledelsesbeslutning som smitter positivt af på resten af huset:

Vi samlede administrationsflokken og stillede os selv spørgsmålet: ”Hvad er det vi hver især tænker på, når vi tænker ”Safer Space”? I grove træk var det jo meget de samme tanker, der meldte sig hos folk: det handler om, at især kvinder igennem mange år har følt sig utrygge, når de går i byen. Hvordan kan vi gøre op med det og gøre Rust til et sikkert sted for dem, og for alle, når de går i byen?

Vi fik skrevet kodeks og husregler ned, som gæsterne skal følge og som de bliver præsenteret for før de går ind. Og jo, vi kan godt finde på at afvise folk i døren, men det er hvis de kommer med en helt forkert attitude eller, hvis de ikke vil lytte til det, vores vagter har at sige eller de ikke har tænkt sig at følge reglerne. Men generelt så kan folk godt komme ind så længe de har læst og forstået."

Hvordan gør man?

Hav en køreplan klar. Handling og opfølgning er afgørende:

”Det er ret simpelt: Personalet er øjnene på gulvet, de ser noget eller de får en henvendelse. Så er det vigtigt, at det ikke er dem, der går ind og skal begynde at løse den her konflikt. De kontakter bestyreren med det samme og lige så snart bestyreren er der, så overtager bestyreren derfra. Personalet skal så bare sørge for at notere dato og tidspunkt, så vi evt kan følge op på det på overvågningen.”

”Så er det vigtigt at have en køreplan, så når folk kommer med noget i løbet af aftenen, så oplever de at blive taget seriøst. Handl på de ting, der sker og følg op efter episoden. Opfølgningen er supervigtig, for hvis man ikke gør det, kan det være meget uforløst.”

”Det vi plejer at gøre, er at hvis der har været nogle episoder så tager enten jeg eller vores driftschef fat i vedkommende dagen efter og spørger er du ok? Er der noget vi kan gøre for dig? Er der nogen ting vi kunne have gjort bedre på aftenen – ligesom følge op, vi skal jo også blive bedre, for vi er slet ikke i mål endnu.”

”Det er altid en vagt, der tager sig af udsmidningen.”

Fokus på offeret

Alt skal ske på offerets præmisser:

”Det er meget vigtigt, at der er fokus på offeret og at gulvpersonalet er fritaget fra at skulle løse konflikten, det skal en der har kasketten på til det gøre. Næste skridt, når selve situationen er løst, er at vi tager offeret med uden for eller op på kontoret. Her spørger vi hvordan har de har det, om vi kan gøre noget nu og om de evt. vil politianmelde det, der er sket? Og så spørger vi om de har lyst giver de nogle kontaktinformationer”.

”Vi skal så sørge for at alle rapporteringer bliver skrevet ned og hvilken karakter det har, for så kan vi også holde øje med hvor mange episoder vi har på en aften og om det er stigende eller faldende”.

Safer Space i nattelivet - Det starter i døren og ved jobsamtalen (1)

Udfordringerne

Antal episoder stiger, men frygt ikke:

”Det bliver tit ord mod ord. Og når vi står i situationen, så har bestyreren jo ikke tid til at sætte sig op på kontoret en halv time og kigge overvågning igennem. Så der har vi den indstilling, at vi lytter til den forurettede. Og den person som evt. har gjort det siger sikkert, at denne ikke har gjort noget, så siger vi okay, så skal du nok få en god aften en anden god gang. Og det er jo ikke fordi vi går ud og public shamer nogen der har gjort noget, men så kan de tage hjem og tænker over om de har gjort noget eller ej. Men det vigtige er, at fokus ligger på offeret.

”Vi giver ikke second chances. Hammeren falder, hvis du bryder vores regler. Og så kommer det an på forseelsens grovhed om du få karantæne.”

”Man skal være opmærksom på, at når man begynder at implementere de her ting, så ser du en klar stigning i antal episoder og det er jo ikke fordi der sker mere, der er bare flere ting der bliver sagt og set og det er på sin vis positivt.”

Hvordan har personalet reageret?

Det er en del af vores hverdag, det er vores måde at gøre tingene på:

”Personalet skal selvfølgeligt være klædt på til det her. De skal lære at spotte ting og vores bestyrere skal også kunne tage sig af disse opgaver. Så der er noget oplæring der og det er vi slet ikke færdige med. Og de skal selvfølgeligt også føle sig trygge ved deres arbejde og trygge ved deres ledelse. Den sidste del føler jeg at vi er et meget godt sted med, men hele træningsdelen kan vi sagtens blive bedre til.”

”Så personalet har en øvelse de skal igennem, for udover, at de skal stå og lave cocktails og drinks, så skal de også lige åbne skyklapperne og have øje på omgivelserne og kontakte bestyreren hvis noget sker.”

”Vores personale har været superpositive overfor det. Vi vil gerne engagere dem endnu mere i det. Men der er generelt en meget positiv stemning overfor, at det er sådan vi gør tingene her på Rust. Og vi er også blevet nødt til at afskedige personale, som ikke kunne overholde reglerne - det er jo lige så vigtigt at tage det seriøst på de indre linjer i en organisation.”

”Vores driftchef, vores barchef og vores bestyreransvarlige, som afholder jobsamtalerne, tager også principperne med i samtalen og vi oplever også at få ansøgninger på grund af det”.

Safer Space i nattelivet - Det starter i døren og ved jobsamtalen (2)

Hvordan har gæsterne reageret?

Frygt ikke gæsternes reaktion på Safer Space:

”Generelt har gæsterne taget godt imod det. Det skal siges at vores natklub er der vores primære fokus på det her ligger nu, selvom koncertstedet også er en del af det. Men på koncertstedet ser vi ikke så meget. Folk, der går til koncert har det samme mindset og et andet fokus end folk, der går ud og fester. Men det skal siges at vores natklub hver fredag er en natklub, hvor der er drags, hvor de laver shows og det betyder, at der er en superdivers skare der kommer her - alt fra queermiljøet til folk der går i byen i skjorte. Og det er rart at kunne have plads til den brede skare, hvor folk respekterer hinanden. Selvom folk har forskellige grænser, så synes jeg, at folk har taget godt imod det. Vi har selvfølgeligt været nødt til at smide folk ud og det kommer vi jo nok også til at blive ved med. Men generelt er det en positiv ting for gæsterne.”

GODE RÅD TIL DIG DER VIL I GANG MED SAFER SPACE

  • Man skal ikke være bange for at snakke om det
  • Man skal ikke være bange for, at det er noget der kommer til at skræmme gæster væk. Der er en kultur pt, hvor der er meget fokus på det her
  • Spar med andre, og find ud af hvad der fungerer hos dem og diskuter om det er noget man kan tage med over i ens egen organisation. For der er stor forskel på steder og på koncepter.
  • Hav en klar køreplan for hvad der skal ske, når noget sker. Lav evt. actioncard. Du kan lade dig inspirere af DRC's.
  • Sørg for at dit personale er en divers gruppe, så det eksempel ikke kun er fyre på 25-26, det står bag baren. Sørg for, at der er folk af alle køn, etniciteter, seksualiteter. Så gennemsyrer det stedet lidt mere, at her er plads til alle.

Vil du vide mere om

vores arbejde?