Vælg en side

Digitalt kasseapparat fra 1. januar 2024

23. november, 2023Branchen // Jura

Hvis du driver café, restauration, diskotek mv., med en årlig omsætning på under 10 millioner kroner, skal du med virkning fra den 1. januar 2024 sikre dig, at dine kasseapparater lever op til de nye lovkrav, og hvis de ikke gør, er du nødt til at investere i systemer, der gør det.

Baggrunden herfor er en politisk aftale om ”styrket indsats mod sort arbejde” fra den 20. september 2017.

Vi opfordrer derfor til, at du hurtigst tager fat i den(de) leverandør(er) af kasseapparater for at sikre dig, at I fra den 1. januar 2024 kan leve op til de nye krav.

Skattestyrelsen har siden den 1. juli 2021 haft mulighed for at give påbud til virksomheder, herunder restaurationer om benyttelse af digitalt salgsregistreringssystem, såfremt Skattestyrelsen i forbindelse med kontrolbesøg kan konstatere manglende digital registrering af salg i pågældende virksomhed.

Krav til kassesystemet

Ikke alle kassesystemer opfylder skattemyndighedernes krav til digitale salgsregistreringssystemer. I loven er der fastsat en lang række af krav til systemerne, der blandt andet omfatter hvad systemet kan, og hvordan oplysningerne lagres i systemet.

Læs mere på SKATs hjemmeside via linket herunder: Nye krav til digital salgsregistrering for visse brancher i 2024 - skat.dk

Et digitalt kassesystem er et system, der automatisk lagrer de oplysninger om salg, der registreres hos den enkelte erhvervsdrivende, og salgsdata og salgsoplysninger skal kunne eksporteres digitalt og udleveres til myndighederne i forbindelse med et kontrolbesøg.

Derudover er der en række andre krav til digitale salgsregistreringssystemer. Bl.a. skal:

  • Betalingsmåder adskilles fra hinanden
  • Udskrivning af kvitteringer foregå automatisk fra kassen/printeren
  • Salg, beløb og betalingsmåde kunne registreres pr. ekspedient/bruger
  • Dagsopgørelse laves elektronisk, når kassen gøres op
  • Der ikke være nogen mulighed for at lave ændringer i den elektroniske kassekladde
  • Kassekladden indeholder de samme oplysninger, som fremgår af kundens kvittering.
  • Digitale betalingsløsninger skal være integreret i det digitale salgsregistreringssystem. Der er digitale salgsregistreringssystemer på markedet, hvor det er muligt at forbinde mere end en dankortterminal til det digitale salgsregistreringssystem

Har du spørgsmål til den nye lovgivning, så er du velkommen til at kontakte SKAT, DRC eller OnlinePOS.

OnlinePOS er leverandør til DRC – Danmarks Restauranter og Cafeer, og lever op til alle lovkrav defineret i lovgivningen.

Vil du vide mere om

vores arbejde?

Danmarks Restauranter & Cafeer, DRC, er restauratørernes brancheorganisation, som tilbyder medlemskab til alle danske restauranter, cafeer, barer, diskoteker, hoteller og overnatningssteder m.m.