Et kig ind i fremtidens madkultur  

I sidste uge afholdt DRC-projektet 'Verdensmål i Værdikæden' en virtuel nytårskur for alle interesserede aktører. Ud over en status på projektet og på den hårdt pressede restaurationsbranche blev deltagerne præsenteret for et billede af fremtidens madkultur ved Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Efter en juleferie, et nytår og flere ugers nedlukning af restaurationsbranchen, gav projektleder for ViV, Karen Panum Thisted, lytterne en hurtig introduktion til projektet samt en status på, hvor langt de enkelte teams er kommet i arbejdet med at finde og udvikle flere bæredygtige løsninger til restaurationsbranchen. Covid19-epidemien og de mange restriktioner har været en bremseklods for flere samarbejder i projektet, men i DRC er vi stolte over at se, hvordan flere aktører fortsat får prioriteret arbejdet med bæredygtighed.

Det nemme valg og mere grønt på menuen 

2021 er kun lige gået i gang, men alligevel spåede Madkulturens direktør, Judith Kyst, om, hvordan danskernes madkultur vil se ud de kommende 10 år. I Madkulturen arbejdes der med viden som fundament for at styrke madkulturen og for at blive klogere på, hvordan vi i fællesskab kan få en sund, klimavenlig og bæredygtig madkultur.

Med afsæt i Madkulturens egne undersøgelser pegede Judith Kyst på tendenser og trends i fremtidens madkultur. Tendenser som 'det nemme valg', 'lokalt engagement', 'online handel', 'clean eating' og 'planterigt' er noget, vi vil opleve, ligesom der blev lagt vægt på madens rolle som identitetspolitisk kampplads. For selvom corona-epidemien har fået danskerne mere i køkkenet, så bruger størstedelen af danskerne fortsat ikke meget tid på hjemmelavet mad. Convenience, der ofte understøtter vores madlavning, er dog kommet for at blive, da vi herigennem føler, at vi laver hjemmelavet mad på den tid vi har.

Langt fra holdning til handling 

Tallene fra Madkulturens undersøgelser afslører desuden, at potentialet for mere grønt på tallerkenen er stor. Hele 70% af danskerne vil gerne spise mere klimavenligt, men ytrer, at de ofte mangler inspiration og viden om gode grønne retter - og her mener Judith Kyst, at restaurationerne har en afgørende rolle i at inspirere befolkningen til at spise mere plantebaseret kost.

Af konkrete forslag nævner hun bl.a. at gøre kødet til et tilvalg, opgradere kvaliteten af de grønne alternativer samt bruge personalet i deres kommunikation med gæsterne. Et grønnere menukort er et af de temaer, som der er fokus på i ViV. Se eller gense bl.a. videoen fra vores debat på Madland 2020, hvor bl.a. Kenn Husted fra Hos Husted og Mette Dahlgaard fra Gemyse tog en snak om grøntsager og bæredygtig udvikling. Du kan også se hele Madkulturens undersøgelse her.

Verdensmål i Værdikæden er finansieret af Industriens Fond og er skabt i samarbejde mellem Global Compact Network Denmark og Danmarks Restauranter & Cafeer. Du kan læse mere om projektet her.