Datatilsynet har netop offentliggjort en vejledning om databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforholdet, som du med fordel kan lade dig inspirere af.
Formålet med vejledningen er at gennemgå almindeligt forekommende spørgsmål i forbindelse med behandling af personoplysninger i ansættelsesforholdet, både ved rekruttering, under ansættelsen og efter ansættelsens ophør.
Vejledningens fokus er på, hvilke behandlingshjemler der skal anvendes i de forskellige situationer, og der skelnes i Datatilsynet mellem offentlige og private arbejdsgivere.
Vejledningen oplister også en række situationer, hvor behandlingen kan ske på baggrund af den supplerende hjemmelsbestemmelse i databeskyttelseslovens § 12, der specifikt vedrører behandling af personoplysninger i ansættelsesretlige forhold.
I vejledningen kommer Datatilsynet herudover omkring følgende emner:
- Behandling af indsigtsanmodninger fra medarbejdere og tidligere medarbejdere
- Arbejdsgivere som selvstændige dataansvarlige
- Straffeattester i forbindelse med rekruttering
- Opbevaring af oplysninger i form af MUS-skemaer, medarbejdertilfredshedsundersøgelser mv.
- Offentliggørelse af oplysninger om medarbejdere på arbejdspladsens hjemmeside
- Kontrol af medarbejdere, herunder ved GPS-overvågning og logning af e-mails.
Du kan læse mere om databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforhold i Datatilsynets vejledning her.