Michelin-stjerner baner vej for turismen

De danske Michelin-restauranter er spydspidsen i dansk gastronomi og har stor betydning for turismen. Allerede i dag er knap hver tredje udenlandske turist i Danmark en såkaldt mad- og gastroturist, for hvem madoplevelser har størst betydning for, at de holder ferie i Danmark.

At få tildelt en Michelin-stjerne er ikke blot en stor anerkendelse for den enkelte restauration. Det er også med til at trække turister til og skærpe destinationernes madprofil. Og turister vil VisitDenmark gerne tiltrække flere af, bl.a. ved at bruge Michelin-restauranterne og de dygtige kokke som afsæt for en stærk fortælling om Danmark som madland.

Herom siger Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark:

”Det har stor betydning for turismen, at hele Danmark er repræsenteret i Guide Michelin. Michelin-kokkene inspirerer til et højt gastronomisk niveau, der er med til at trække turister til og sætte spot på lokalområdet og de mange andre madoplevelser, som området kan byde på. Bornholm er et godt eksempel på, at madoplevelserne faktisk kan blive en del af destinationens DNA, og mange andre steder arbejder man også med at få en sammenhængende fortælling om de lokale råvarer, maden og destinationens andre oplevelser”.

Hver tredje er mad- og gastroturist

I følge en analyse fra VisitDenmark er knap hver tredje udenlandske turist i Danmark en såkaldt mad- og gastroturist. De er er karakteriseret ved, at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de holder ferie i Danmark. Og netop disse turister er yderst attraktive for Danmark.

En gastroturist har et højere døgnforbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er generelt godt tilfredse med deres ferie i Danmark. De scorer samtidig højt som ambassadører for Danmark: To ud af tre på storbyferie vil anbefale ferie i Danmark til venner og bekendte.

”Vi vil gerne mere i front som en destination med gode madoplevelser, så vi kan tiltrække flere mad- og gastroturister. Ved at bruge Michelin-restauranterne og de dygtige kokke som afsæt for en bred fortælling om Danmark som madland vil vi kunne styrke Danmarks image over for et internationalt publikum”, siger Janne Henriksen.

Det er dog ikke kun gastroturisterne, der er tilfredse med de danske madoplevelser. Ifølge VisitDenmark er også de generelle udenlandske turister blevet mere tilfredse med at spise ude, når de er på ferie i Danmark. Her scorer Danmark både højt på service og kvalitet af de danske spisesteder.

VisitDenmark har udarbejdet en rapport, som beskriver internationale mad- og gastroturister i Danmark, som du kan læse her.