Økologi i storkøkkenerne tiltrækker de unge

Brugen af økologisk mejeri i de danske storkøkkener er vækstet markant de sidste fem år. Et af de storkøkkener, der kan mærke væksten, er Blåkilde Efterskole i Tarm.

Danskerne er vilde med økologi, og efterspørgslen efter økologiske mejeriprodukter mærkes også i danske storkøkkener samt hos Arla Pro, der blandt andet leverer økologiske mejeriprodukter til storkøkkener. Det underbygges af tal fra Danmarks Statistik, som viser, at de danske storkøkkeners indkøb af økologiske mejeriprodukter er steget med hele 82 procent over de sidste fem år. Der sælges dermed mere økologi end nogensinde før.

Økologi tiltrækker de unge

Et af de storkøkkener, der har et stort udbud af økologiske varer, er Blåkilde Efterskole ved Tarm. Her kan køkkenleder Anette Sangill Siersbæk tydeligt mærke, at eleverne er blevet mere opmærksomme på økologi.

”Vi har først og fremmest valgt at have et stort økologisk sortiment, fordi vi synes, at det er vigtigt, at vi tænker over, hvad vi putter i munden. Det gælder alle de varer, vi bruger i køkkenet, men især de mange mejeriprodukter, som vi spiser her på stedet,” siger Anette Sangill Siersbæk, køkkenleder på Blåkilde Efterskole og fortsætter:

”Vi kan mærke, at nutidens unge er blevet mere opmærksomme og interesserede i økologi. Og det betyder meget for eleverne, at vi serverer økologisk mad, der ikke indeholder sprøjtemidler. Der er endda nogle af vores elever, der har fortalt, at de har valgt efterskolen på grund af, at vi har Det Økologiske Spisemærke. Det glæder mig rigtig meget”, siger hun.

Nedenfor kan du få Arla Pros fem gode råd til, hvordan flere storkøkkener kan få mere økologi ind i deres køkkener – uden at ødelægge budgettet.

5 gode råd til mere økologi:

  • Lav en plan for konverteringen og find frem til de ”hurtige” gevinster
  • Start med at kigge på jeres udvalg af korn og mejeri. Det er disse råvarer, storkøkkenerne typisk bruger rigtig mange kilo af, og som er billigst at konvertere til økologi
  • Husk at det tager tid at konvertere til økologi – arbejd derfor kontinuerligt med at omdanne jeres råvarer til økologi og tag et skridt ad gangen
  • Kommuniker det ud til jeres kunder, at I har økologiske råvarer. På den måde sørger I for at få værdien tilbage i forhold til investeringen i omlægningen
  • Arbejd kontinuerligt med at minimere madspild for på den måde at få luft i budgettet til mere økologi. Dette kan f.eks. være ved at kigge på, hvordan man optimerer brugen af sine råvarer.