Økologisk Landsforening peger på fem øko-trends i 2020

Hvor salget af økologiske basisvarer som mejeriprodukter, mel, frugt og grønt er blevet mainstream for mange, vil forbrugerne i 2020 efterspørge andre og flere produkter i bæredygtighedens tegn. Sådan lyder budskabet fra Økologisk Landsforening, der forudser fem bæredygtige øko-trends i 2020.

Flere plantebaserede fødevarer får ø-mærket

"Med rekordfart har flere danskere erklæret sig veganere, vegetarer eller flexitarer. Det har øget efterspørgslen på plantebaserede proteinholdige produkter, og udviklingen af dem er gået stærkt," forklarer Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Større sortiment af øko-grønt

"Danskerne er vilde med økologiske kartofler, gulerødder og løg, og i takt med, at det grønne fylder mere på vores tallerkener, vil 2020 være året, hvor butikkerne i samarbejde med avlerne vil dække hullerne i det økologiske grønt-sortiment," anslår foreningen.

Mere økologisk convenience

"Convenience – altså nemt tilgængelig og hurtig mad – fortsætter med at hitte blandt danskerne. Men der er et stigende krav om, at den mad, vi henter med hjem eller spiser on-the-go, skal være sund og økologisk.”

Økologisk brød til folket

"Økologi har været småt repræsenteret i det danske brødsortiment, og forbrugerne har skulle kigge langt efter de populære brød i en økologisk udgave. Brødproducenter, som for eksempel Schulstad, lancerer nogle af kundernes favoritbrød i helt nye, økologiske udgaver, og vi forventer, at flere følger efter,” skriver Økologisk Landsforening.

Økologisk forkælelse

"Når det kommer til at forkæle os selv lidt ud over det sædvanlige, skal lækkerierne selvfølgelig også være økologiske. Drikkevarer og søde sager er nye, hotte trends på den økologiske markedsplads. Produkter som flødeboller, alkoholfrie bobler og øko cocktails er noget, alle skal prøve i 2020,” lyder vurderingen.

Buddene fra Økologisk Forening stemmer overens med den seneste udmelding fra Coop, der venter at øge salget af vegetarvarer med 15-20 procent i 2020. Samtidig venter detailkoncernen at øge salget af grønt og nemme måltidsløsninger, men også kylling og fisk, skriver FødevareWatch.